Hudud merupakan salah
satu daripada undang-undang yang diturunkan oleh Allah SWT untuk mengatur
kehidupan manusia dimuka bumi ini. Allah SWT menurunkan Islam lengkap dengan
peraturan dan juga undang-undang bagi mengatur hubungan manusia dengan Allah
SWT, hubungan manusia sesama manusia dan juga hubungan manusia dengan dirinya
sendiri. Sebagaimana sifatnya sebuah undang-undang yang berperanan mengatur
kehidupan manusia, maka hudud merupakan sebuah undang-undang yang mesti
dilaksanakan secara bernegara. Tanpa komitmen daripada pemerintah sesebuah
negara hudud tidak akan dapat dilaksanakan secara sempurna.
Sepanjang kewujudan
negara Islam yang ditadbir berdasarkan sistem pemerintahan Khilafah, tiada
undang-undang lain yang diterapkan dalam pemerintahan melainkan undang-undang
Islam termasuklah hudud. Hatta kerajaan-kerajaan Islam yang terletak jauh
daripada pusat pemerintahan Khilafah sekalipun seperti kerajaan-kerajaan Islam
yang terletak di Nusantara juga menjadikan hudud sebagai salah satu daripada
undang-undang negara. Keadaan sedemikian telah berlaku sejak baginda Rasulullah
SAW mengasaskan negara Islam yang pertama di Madinah lagi. Apabila Rasulullah SAW berjaya menyebar luaskan ajaran
Islam di wilayah-wilayah yang lain, Rasulullah tidak memaksa rakyat di
wilayah-wilayah tersebut untuk menganut ajaran Islam, mereka bebas untuk
memilih sama ada untuk menganut Islam atau kekal dengan agama asal mereka.
Tetapi dari soal peraturan hidup dan undang-undang, Rasulullah tidak memberi
mereka pilihan melainkan mesti menerapkan aturan hidup dan undang-undang Islam.
Begitu jugalah yang dilakukan oleh para Khalifah sesudah Baginda SAW apabila
mereka berjaya membuka wilayah-wilayah yang lain.
Terdapat
dalam sirah di mana kaum yahudi yang tinggal di Fadak (Sebuah kota di utara
Hijaz, jauhnya kira-kira 2-3 hari perjalanan menaiki unta dari Manidah) telah
meminta orang yahudi di Madinah bertanyakan kepada Rasulullah tentang hukuman
ke atas seorang yahudi Fadak yang didapati telah berzina. Maka turunlah ayat :
“Jika
mereka datang kepadamu (untuk meminta keputusan), maka putuskanlah (perkara
itu) di antara mereka, atau berpalinglah dari mereka. Jika kamu berpaling dari
mereka, maka mereka tidak memberi mudarat kepadamu sedikitpun. Dan jika kamu
memutuskan perkara mereka, maka putuskanlah (perkara itu) di antara mereka
dengan adil. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil” [TMQ
al-Maidah (5):42].
Ayat
diatas memberikan pilihan kepada Rasulullah sebagai ketua negara untuk
menghukum kesalahan yahudi tersebut dengan hukuman Allah atau membiarkan mereka
tanpa dihukum. Ini kerana perlu difahami bahawa yahudi tersebut adalah penduduk
Fadak bukannya warga negara Madinah dimana Rasulullah SAW mempunyai kuasa untuk
memaksa mereka berhukum dengan hukum Islam. Maka, apabila mereka datang kepada
Rasulullah SAW untuk diadili, Allah SWT memerintahkan Rasulullah SAW
supaya mengadili mereka dengan undang-undang Islam. Namun, jika mereka tidak
bersetuju, maka Rasulullah SAW berlepas diri daripada mengadili mereka. Berbeza
halnya dengan orang yahudi atau non muslim yang menjadi warga negara Madinah,
mereka semuanya terikat atau tertakluk dengan undang-undang Islam. Jika mereka
yakni orang yahudi atau non muslim yang menjadi penduduk Madinah melakukan
kesalahan, maka mereka akan diadili dan dihukum berdasarkan undang-undang Islam
seperti orang Islam yang menjadi warga negara Madinah
Begitu
juga halnya ketika berlaku kes kecurian semasa musim kemarau melanda semasa
zaman pemerintahan Saidina Umar. Beliau tidak menjatuhkan hudud keatas pencuri
ketika itu kerana tidak cukup syarat untuk dihudud, bukan kerana beliau
menangguhkan hukuman kemudian menggunakan hukuman lain bagi menggantikan
hukuman hudud. Ini kerana tiada undang-undang lain yang diterapkan dalam
pemerintahan beliau melainkan undang-undang Islam. Hanya undang-undang Islam
termasuklah hudud yang menjadi undang-undang negara sepanjang pemerintahan
Daulah Khilafah selama 1400 tahun lamanya. Bahkan apabila raja-raja kerajaan
yang terletak di Tanah Melayu memeluk Islam, mereka turut menjadikan hudud
sebagai salah satu daripada undang-undang negara.
Kerana
apa? Sudah tentu kerana ianya merupakan kewajipan sebagai seorang ketua negara.
Sebagaimana setiap perbuatan individu muslim terikat dengan hukum syarak,
begitu jugalah hakikatnya kewajipan seorang pemimpin negara yang wajib
mentadbir dan mengatur kehidupan rakyatnya berdasarkan hukum syarak.
Dan
barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka
mereka itu adalah orang-orang yang kafir (TMQ al-Maidah [5]: 44).
Dan
barang siapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka
mereka itu adalah orang-orang yang zalim (TMQ al-Maidah [5]: 45).
Dan
barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka
mereka itu adalah orang-orang yang fasik (TMQ al-Maidah [5]: 47).
Berdasarkan
apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, para sahabat dan para Khalifah
seterusnya jelas menunjukkan bagaimana undang-undang Islam dapat diterapkan
dengan sempurna apabila memiliki kekuasaan. Dengan kekuasaan yang dimiliki oleh
Rasulullah SAW baginda telah melaksanakan segala sistem hidup dan undang-undang
Islam yang diperintahkan oleh Allah SWT. Begitu juga apabila Islam disebarkan
ke wilayah-wilayah yang lain, dengan kekuasaan yang dimiliki oleh Rasulullah
SAW dan para Khalifah seterusnya hukum-hakam Islam terus diterapkan secara
menyeluruh. Tiada satu pun wilayah yang dikuasai oleh Islam ditadbir selain
daripada berdasarkan hukum-hakam dan undang-undang Islam. Kerana apa? Kerana
kekuasaan yang dimiliki oleh umat Islam ketika itu meletakkan Al-Quran dan
As-Sunnah sebagai undang-undang tertinggi (Kedaulatan ditangan syarak).
Maka
sebab itu umat Islam harus sedar dan insaf bahawa masalah utama yang
menyebabkan banyak hukum-hakam yang Islam termasuklah hudud tidak dapat
dilaksanakan secara sempurna kerana umat Islam di seluruh dunia ketika ini
tidak mempunyai negara atau pemerintahan yang berasaskan kepada Sistem
Khilafah. Oleh itu, sudah menjadi seharusnya umat Islam meletakkan keutamaan
dalam perjuangan untuk mendapatkan kembali kekuasaan dan meletakkan Al-Quran
serta As-Sunnah sebagai undang-undang tertinggi (Kedaulatan ditangan syarak).
Ianya bukan sahaja merupakan satu perjuagan yang paling praktikal dalam usaha
mendaulatkan hukum-hakam Allah SWT tetapi yang paling utama ianya
merupakan methodologi perjuangan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.
Memperjuangkan
hudud atau hukum-hakam Islam yang lain mengikut cara yang tidak selari dengan
apa yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, bukan sahaja ianya tidak dapat
dilaksanakan secara sempurna seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT. Malah
yang lebih malang jika umat Islam sendiri yang meletakkan hukum-hakam Allah SWT
menjadi bahan untuk ‘direstui’ oleh manusia agar hukum-hakam Allah dapat
dilaksanakan.
Anda
Mungkin Juga Meminati :
No comments:
Post a Comment