Thursday 20 March 2014

Kehilangan Pesawat MH370 : Pandangan Daripada Aspek Politik

Terdapat dua fakta penting yang menjadi asas untuk memahami misteri kehilangan Pesawat MH370. Pertama, Pesawat MH370 telah menukar laluannya dengan sengaja daripada laluan asalnya dengan cara yang sangat teratur dan terancang serta dapat melepaskan diri daripada dikesan oleh sistem radar. Kedua, sehingga kini, kerajaan Malaysia masih belum dapat menemui pesawat MH370 walaupun usaha pencarian begitu giat dilakukan dengan menggunakan pelbagai jenis teknologi serta usaha pencarian turut dibantu oleh beberapa buah negara termasuklah dua buah negara kuasa besar iaitu Amerika dan China.   



Berdasarkan dua fakta di atas, maka timbul persoalan, siapakah yang berkeupayaan untuk melakukan perkara sedemikian? Iaitu ‘melarikan’ sebuah mesin yang sangat besar serta dilengkapi dengan teknologi canggih yang tidak memungkinkannya putus hubungan dan hilang daripada sistem pemantauan pesawat. Kemudian, berkeupayaan ‘menyembunyikan’ pesawat tersebut daripada dijejaki oleh usaha pencarian berskala antarabangsa yang turut dibantu dengan menggunakan berbagai-bagai jenis teknologi canggih. ( Apa yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah perkara atau persoalan yang berkisar dalam lingkaran yang mampu untuk dikuasai oleh manusia ).



Apabila kedua-dua fakta tersebut dikaji dan didalami, maka ianya akan membawa kepada kesimpulan bahawa kehilangan MH370 adalah satu tindakan yang telah dirancang dengan penuh teliti oleh pihak tertentu yang mempunyai keupayaan yang sangat tinggi dan tidak mungkin dilakukan secara bersendirian untuk  tujuan peribadi. Jika boleh dianalogikan adalah umpama membina Bangunan Berkembar KLCC tidak mungkin mampu untuk dibina oleh sebuah syarikat kontaktor berkelas F, tetapi pembinaan pencakar langit seperti Bangunan Berkembar KLCC memerlukan koloborasi beberapa buah syarikat kontraktor besar yang mempunyai kepakaran dalam bidang-bidang yang berkaitan serta koloborasi tersebut diurusi oleh pihak pengurusan yang berkeupayaan tinggi.

Oleh yang demikian, sudah pasti, pihak yang terlibat dalam merencanakan kehilangan pesawat MH370 mempunyai agenda yang sangat penting dan berharga untuk diraih. Ini kerana, gerak kerja untuk ‘melarikan’ dan seterusnya ‘menyembunyikan’ Pesawat MH370 bukan kerja yang mudah, tetapi ianya merupakan misi yang sangat berprofil tinggi.

Hakikatnya, apabila kita menelusuri lipatan sejarah, memanfaatkan sesuatu peristiwa atau kejadian sering kali digunakan oleh negara-negara penjajah sebagai alasan untuk campurtangan dalam hal ehwal sesebuah negara, ataupun peristiwa tersebut dijadikan alasan untuk melakukan misi tertentu. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai perancangan untuk merompak akan mencipta alasan bahawa kucing peliharannya telah lari ke dalam rumah yang menjadi sasarannya untuk masuk bagi meninjau keadaan rumah tersebut sebelum rompakan dilakukan. Selain itu, sering juga pihak berkepentingan ‘mencederakan diri sendiri’ untuk meraih simpati atau untuk dijadikan alasan bagi melakukan sesuatu agenda tersembunyi.

Sebenarnya, teknik sedemikian tidak pernah pupus malahan sering kali digunakan dalam percaturan politik dunia pada hari ini. Inti pati jalan ceritanya tetap sama, bezanya hanyalah pada jalan ceritanya. Inti pati ceritanya adalah terdapat satu peristiwa/kejadian yang boleh digunakan untuk memberikan tekanan terhadap pihak yang ingin dijadikan mangsa, bagaimana dan apa kejadian tersebut ? Jalan ceritanya boleh berbeza-beza mengikut situasi dan ‘saiz’ tekanan yang ingin diberikan.

Dalam kes kehilangan misteri Pesawat MH370, ada dua pihak yang berkemungkinan menjadi perencana kepada misteri kehilangan pesawat MH370 , iaitu sama ada oleh pihak-pihak tertentu di dalam negara ataupun oleh pihak tertentu daripada luar negara. Jika penelitian diarahkan kepada pihak-pihak tertentu dalam negara, maka sudah pasti ianya menjurus kepada sama ada pihak kerajaan ataupun pihak pembangkang. Apatah lagi kejadian kehilangan secara misteri pesawat MH370 berlaku pada masa negara sedang berhadapan dengan konflik politik yang sangat genting.

Terdapat beberapa keupayaan yang perlu dimiliki untuk menyempurnakan misi rencana kehilangan Pesawat MH370. Antaranya ialah keupayaan untuk mengaccess secara terperinci maklumat-maklumat yang berkaitan, memahami selok-belok dan keupayaan sistem radar yang ada di Malaysia mahupun di beberapa buah negara yang lain, berkeupayaan mengendalikan pesawat tersebut dengan cara yang tertentu, dan yang keempat ialah mempunyai persiapan di mana pesawat tersebut akan ‘disembunyikan’.  Berdasarkan kedudukan pihak pembangkang dan pendedahan yang mereka miliki tiada sebab yang ilmiah untuk menyebabkan mereka mempunyai keupayaan-keupayaan tersebut. Wallahu alam jika ada.

Bagi pihak kerajaan pula, tidak boleh dinafikan bahawa mereka mempunyai keupayaan-keupayaan tersebut. Namun, jika dikaji daripada segenap aspek misalnya, cara bagaimana pihak kerajaan menguruskan atau menangani kehilangan Pesawat MH370, jelas menunjukkan pihak kerajaan tidak bersedia berada dalam keadaan yang tertekan apabila beberapa tindakan yang dibuat oleh pihak kerajaan  dalam menangani krisis ini tidak sepenuhnya berada dalam kawalan dan juga sering dipengaruhi oleh maklumat dan desakan daripada pihak luar. Dengan kata lain, tindakan yang dilakukan oleh pihak kerajaan dalam menangani krisis ini adalah tindakan yang spontan berdasarkan situasi semasa.

Kedua, dari aspek membuat ‘percaturan’ yang melibatkan secara langsung masyarakat antarabangsa adalah sesuatu tindakan yang sangat tidak bijak bagi kerajaan seperti Malaysia. Ini kerana ‘percaturan’ sedemikian hanya akan meletakkan pemerintah yang sedia ada dalam keadaan yang tertekan dan terdedah kepada menunjukkan kelemahan yang boleh mengundang kesangsian masyarakat antarabangsa. Apatah lagi jika dilihat dari aspek motifnya, tidak nampak peristiwa kehilangan Pesawat MH370 memberikan pulangan politik yang menguntungkan pihak pemerintah Malaysia. Sebaliknya, lebih banyak menambahkan masalah yang sedia ada dihadapi oleh pemerintah Malaysia. Kesimpulannya, kehilangan Pesawat MH370 tidak mungkin direncanakan oleh pihak pembangkan mahupun pihak pemerintah.

Oleh itu, apa yang harus dilakukan oleh para pemimpin negara sama ada daripada pihak kerajaan mahupun pembangkan adalah sikap berhati-hati dan berwaspada terhadap mana-mana negara luar yang berusaha menggunakan/memanfaatkan kehilangan Pesawat MH370  untuk agenda atau misi tersembunyi mereka di tanah air Malaysia. Sikap pemimpin kerajaan mahupun pembangkan yang sama-sama menggunakan kehilangan Pesawat MH370 untuk saling menjatuhkan antara satu sama lain hanya akan lebih mendedahkan Malaysia kepada ancaman luar dan mengheret negara kepada keadaan yang lebih buruk.

Namun, apakan daya itulah sistem politik dan pemerintahan yang digunakan di Malaysia. Sistem yang membawa kepada perpecahan dan saling benci membenci. Ketika negara sedang berhadapan dengan ancaman luar sekalipun, pemimpin-pemimpin negara tetap juga berusaha untuk mencari kelemahan satu sama lain. Pengupayaan kekuatan yang dimiliki oleh kedua-dua pihak lebih banyak digunakan untuk saling menjatuhkan, bukannya untuk saling menguatkan. Tidak hairan, kerana itulah produknya sistem Demokrasi. Bagaimana acuannya, begitulah kuihya.


Anda Juga Mungkin Meminati :

1. Tragedi MH370 : Cabaran Mendatang Bagi Malaysia  
2. Piliharaya-Demokrasi Menurut Politik Mesir 
3. Apakah Perancangan Amerika di Syria selepas Kegagalan Rundingan Geneva II ? 
4. Politik Malaysia : What’s Next?

3 comments:

  1. There is no reason why a particular pilot could not have planned to do a suicide this way and carefully planned to make it impossible to prove that it had been suicide by making it impossible to find the plane. That way his family would get paid out for his death on the job and would not have to accept that he had done something so awful to hundreds of passengers.

    The only thing he didn't realise was that the inmarsat satellite would keep pinging the aircraft every hour even tho MAS had not subscribed to that service and that would allow it to be worked out where the plane went into the water gently enough so that it did not break up and leave lots of floating debris to be found. We know where it ended up from the pings from the CVR and FDR and the plane will be found eventually. That took 2 years with AF477 with it being much better known where the plane had hit the water.

    ReplyDelete