Melaksanakan hudud dalam perundangan bernegara umat Islam
merupakan kewajipan yang telah dijelaskan dengan nas yang qath’ie (muktamad).
Kewajipan melaksanakannya adalah sama seperti kewajipan solat, puasa, membayar
zakat dan lain-lain lagi. Tidak melaksanakan hudud hukumnya adalah berdosa sama
seperti berdosannya meninggalkan kewajipan mendirikan solat, puasa dan membayar
zakat.
Namun, perlu difahami bahawa hudud adalah undang-undang yang mesti
dilaksanakan dalam bentuk bernegara bukannya secara berkelompok atau per
individu. Negaralah yang berkewajipan untuk menerapkannya sebagai sebuah
undang-undang negara. Umat Islam pada hari ini harus menyedari bahawa
pelaksanaan hukuman hudud secara sempurna seperti yang diperintahkan oleh Allah
SWT tidak mungkin akan dapat dilaksanakan dalam sebuah pemerintahan yang
bukan Islam, hanya dengan sebuah sistem pemerintahan Islam hudud dapat dilaksanakan
secara sempurna seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT.
Oleh itu, adalah sesuatu yang tidak menghairankan apabila pada
hari in tokoh-tokoh agama termasuk yang berada di Malaysia memberi
bermacam-macam justifikasi ‘ilmiah’ mengapa hudud tidak dapat dilaksanakan,
kerana asas mereka berfikir atau berhujah adalah bagaimana untuk melaksanakan
hudud dalam konteks pemerintahan demokrasi. Sesiapa pun yang mengkaji struktur
pemerintahan dan perundangan di Malaysia, sudah pasti akan dapat memahami dengan
jelas bahawa, dengan struktur pemerintahan dan perundangan yang sedia ada di
Malaysia adalah sesuatu yang mustahil untuk hudud diterapkan secara sempurna
sebagai undang-undang negara seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT, sama
seperti mereka melihat adalah mustahil untuk menanam buah epal di Dataran
Kelantan. Namun, pada masa yang sama, tokoh-tokoh agama tersebut juga
mengetahui bahawa melaksanakan hudud adalah merupakan kewajipan yang
sangat jelas di dalam Islam.
Oleh itu, lahirlah bermacam-macam justifikasi ‘licik’ untuk
mengkompromikan pelaksanaan hudud yang telah diwajipkan oleh Allah dengan
sebuah pemerintahan demokrasi yang tidak memungkinkan terlaksananya penerapan
hukuman hudud secara sempurna. Antaranya :
1. Hudud tidak boleh dibuat
kerana keadaan tidak kondusif.
Mereka berhujah bahawa, suasana atau keadaan yang kondusif perlu
dipersiapkan sebelum hudud dapat dilaksanakan. Hujahnya adalah berdasarkan
ketika tindakan Khalifah Umar Al-Khattab yang tidak menghudud pencuri ketika
berlaku musim kemarau.
Ada banyak persoalan yang perlu dibahaskan daripada hujah
tersebut, pertama, apakah ukuran yang digunakan untuk mengukur
keadaan atau suasana yang kondusif ? Kedua, sebenarnya undang-undanglah yang mengubah
suasana, sama ada menjadi suasana yang baik atau tidak bergantung kepada
keberkesanan undang-undang yang diterapkan. Misalnya jika undang-undang di
Malaysia memberi pengiktirafan kepada golongan LGBT seperti yang dituntut oleh
COMANGO, maka, semakin berleluasalah aktiviti-aktiviti golongan tersebut di
Malaysia. Untuk mencegah dan menghapuskan terus golongan tersebut perlu ada
undang-undang yang berkesan. Oleh itu, sebenarnya hujah yang menyatakan perlu
ada suasana yang kondusif sebelum diterapkan hudud adalah hujah yang
berdasarkan khayalan semata, yang tidak ada asas langsung.
Berbalik kepada peristiwa zaman Khalifah Umar Al-Khattab. Perlu
difahami dengan jelas bahawa, pertama, pencuri tidak dihudud dalam peristiwa
tersebut bermaksud pencuri tersebut tidak dihukum dengan apa-apa hukum
yang lain. Bukannya oleh kerana keadaan tidak kondusif maka pencuri tidak
dihudud dan Khalifah Umar menghukum pencuri tersebut dengan hukuman lain.
Pencuri tersebut tidak dihudud bermakna dia tidak dikenakan dengan apa-apa
hukuman.
Berbeza dengan realiti pada hari ini, hudud tidak boleh
dilaksanakan dengan alasan keadaan tidak kondusif tetapi pencuri dikenakan
dengan hukuman yang lain, iaitu hukuman berdasarkan Common Law.
Sepatutnya, jika tokoh agama tersebut benar-benar ingin menggunakan alasan
seperti peristiwa zaman Khalifah Umar, maka tokoh agama tersebut perlu
menjelaskan kepada pemerintah pada hari ini, jangan dihukum para pencuri kerana keadaan dan suasana sekarang tidak kondusif, bebaskan mereka yakni para pencuri.
Apa yang menghairankan ialah bagaimana peristiwa yang terjadi pada Zaman Khalifah Umar AL-Khattab tersebut dengan mudah-mudah disimpulkan bahawa Khalifah Umar menangguhkan hudud kerana keadaan tidak kondusif ? Walhal, hukuman hudud tidak dijatuhkan kepada pencuri pada masa tersebut kerana tidak memenuhi syarat-syaratnya, sama seperti kaum wanita datang haid, tidak wajib keatas mereka untuk menunaikan kewajipan solat. Bukan bererti kewajipan solat ke atas wanita ditangguhkan.
Apa yang menghairankan ialah bagaimana peristiwa yang terjadi pada Zaman Khalifah Umar AL-Khattab tersebut dengan mudah-mudah disimpulkan bahawa Khalifah Umar menangguhkan hudud kerana keadaan tidak kondusif ? Walhal, hukuman hudud tidak dijatuhkan kepada pencuri pada masa tersebut kerana tidak memenuhi syarat-syaratnya, sama seperti kaum wanita datang haid, tidak wajib keatas mereka untuk menunaikan kewajipan solat. Bukan bererti kewajipan solat ke atas wanita ditangguhkan.
Kedua, bagaimana dengan kesalahan-kesalahan hudud yang lain seperti zina, minum arak, murtad dan yang lain-lain, apa pula ukuran kondusif nya ?
2. Hudud tidak dapat dijalankan di Malaysia kerana rakyat Malaysia
tidak mengetahui tentang hudud.
Pihak yang perlu mengetahui dengan terperinci tentang segala
perkara-perkara yang berkaitan dengan pelaksanaan undang-undang hudud ialah
para pemerintah dan hakim serta para ulama/ilmuan Islam. Rakyat biasa cukup
sekadar mengetahui bahawa murtad, zina , mencuri, minum arak itu adalah
haram. Apa yang dimaksudkan dengan mengetahui bukannya seseorang itu perlu tahu
perkara-perkara yang berkaitan rukun dan syarat potong tangan atau sebat,
tetapi cukup sekadar tahu keharaman perbuatan tersebut.
Dalam hal ini, sekali lagi kita lihat sikap hipokrasi dan
penolakan secara ‘halus dan ilmiah’ oleh golongan yang mempertahankan
pemerintah yang tidak menerapkan hudud dengan alasan ramai rakyat Malaysia
tidak mengetahui tentang hudud. Apakah mereka tidak menyedari bahawa
kebanyakkan rakyat Malaysia sendiri tidak mengetahui dengan terperinci tentang
undang-undang berdasarkan Comman Law yang sedang dilaksanakan dalam kehidupan
kita? Namun undang-undang berdasarkan Comman Law tersebut tetap juga
dilaksanakan. Bahkan hakikatnya tokoh agama yang membawa hujah sedemikan, juga
akan memerlukan khidmat peguam jika mereka terbabit dengan sebarang kes sama
ada kes sivil ataupun jenayah, ini sesuatu yang normal dalam mana-mana tamadun
manusia.
Dalam sejarah Islam sendiri jelas menunjukkan undang-undang Islam
akan terus diterapkan di wilayah-wilayah yang baru dibuka sama ada melalui
jihad atau pun tanpa melalui jihad. Tidak timbul soal rakyat dalam wilayah yang
baru dibuka perlu mengetahui terlebih dahulu tentang hudud sebelum boleh
diterapkan undang-undang hudud. Dapat diperhatikan bahawa tokoh-tokoh agama
yang membawa hujah seperti di atas, berhujah dengan cara asal dapat membela
pemerintah yang tidak menerapkan hudud tanpa memahami apa yang mereka sendiri
perkatakan. Ini kerana mereka berhujah dalam kerangka ingin mempertahankan
kemungkaran yang sedang dilakukan oleh pemerintah bukannya dalam kerangka
bagaimana pemerintah harus untuk melaksanakan kewajipan yang telah ditetapkan
oleh Allah SWT. Maka sebab itulah keluar bermacam-macam hujah yang tidak
konsisten dan tidak kena pada tempatnya. Sedangkan, Islam datang untuk
membimbing atau memandu bagaimana untuk kita bertindak atau bertingkah laku.
Dengan kata lain, sebelum melakukan sesuatu perkara perlu difahami terlebih
dahulu hukum-hakamnya di dalam Islam dan bukannya menggunakan Islam untuk
menjustifikasikan segala tindakan yang telah atau sedang dilakukan.
Bagi pihak yang tengelam timbul - tengelam timbul dalam
memperjuangkan hudud, harus memuhasabah diri tentang bagaimana hudud dapat
dilaksanakan secara sempurna seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT. Ini
kerana, hudud adalah salah satu daripada undang-undang di dalam Islam,
undang-undang lain seperti takzir dan qisas juga wajib diperjuangkan sama
seperti hudud. Apa yang perlu difikirkan ialah jika diandaikan seperti sebuah
tiang, sistem perundangan Islam (hudud, qisas, takzir) adalah salah satu
tiang-tiang yang mesti ditegakkan bersama-sama dengan tiang-tiang yang lain
seperti sistem ekonomi, sistem pendidikan, sistem pergaulan dan lain-lain lagi.
Uniknya sistem-sistem tersebut, ianya tiada yang lebih tinggi atau
lebih rendah berbanding dengan yang lain tetapi ianya saling mengukuhkan antara
satu dengan yang lain. Mengabaikan salah satu daripadanya akan mencacatkan atau
merosakkan keseluruhan sistem Islam. Maka, sistem Islam itu harus ditegakkan
secara keseluruhan tanpa memilih-milihnya mengikut kehendak hawa nafsu dengan
alasan sistem Islam harus ditegakkan secara bertahap-tahap (taddaruj)
Baca : Tadarruj: Dalih untuk menuruti hawa nafsu
Akhir sekali, tiang-tiang tersebut hanya dapat ditegakkan pada
tapak yang telah ditetapkan oleh Allah iaitu Negara Islam. Tanpa Negara Islam,
hudud dan sistem-sistem Islam yang lain tidak akan dapat ditegakkan secara
sempurna. Oleh itu, laksanakanlah kewajipan menegakkan segala sistem yang telah
diperintahkan oleh Allah SWT dengan menegakkan semula Negara Islam yang telah
diruntuhkan pada 3 Mac 1924.
Artikel Berkaitan
1. Pelaksanaan Hukum Hudud Di Malaysia : Cabaran Dari Segi Undang-undang
2. Bagaimana Hudud Dapat Diterapkan Secara Sempurna
3. Clearing the Misconceptions on Hudud
2. Bagaimana Hudud Dapat Diterapkan Secara Sempurna
3. Clearing the Misconceptions on Hudud
No comments:
Post a Comment