Kenyataan akhbar oleh Ketua Pengarah
Kementerian Malaysia (KKM) pada 24 Mei 2014 mengenai penemuan DNA babi dalam
dua produk coklat Cadbury telah menimbulkan kemarahan umat Islam di Malaysia.
Kemarahan yang dizahirkan dengan gesaan memboikot secara besar-besaran segala
produk keluaran Cadbury. Bahkan lebih daripada itu, ada pihak yang menuntut
Cadbury membiayai kos untuk umat Islam menyucikan darah yang telah tercemar
akibat memakan coklat keluaran cadbury. Liputan media, khususnya media sosial
mengenai isu ini serta luahan kemarahan daripada umat Islam turut menyebabkan Ketua
Pengarah JAKIM menggantung sijil halal coklat yang berkenaan dan bertindak
memulakan siasatan terhadap dakwaan tersebut.
Setelah lebih daripada seminggu umat
Islam bercakap tentang keharaman memakan coklat cadbury selain turut melahirkan
kemarahan khususnya kepada pihak JAKIM yang didakwa tidak peka dan tidak
bertanggungjawab dalam soal menjaga halal haram makanan umat Islam. Akhirnya,
pada 2 Jun 2014 Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melalui kenyataan
media yang dilakukan sendiri oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’
Seri Jamil Khir mengesahkan bahawa tiada DNA babi dikesan dalam dua sampel
coklat cadbury yang diambil terus dari kilang produk tenusu berkenaan.
Maka, kesimpulannya coklat cadbury
tidak haram seperti yang didakwa seperti sebelum ini dan lahirlah ungkapan
dikalangan orang ramai ‘coklat cadbury dah halal semula’. Tidak kurang juga
yang melahirkan kemarahan berikutan pengumuman terbaru oleh JAKIM kerana merasakan
seolah-olah sensitiviti umat Islam diperkotak-katikan. Persoalannya adakah
pengumuman JAKIM tersebut dapat mengembalikan semula keyakinan umat Islam
terhadap status halal Coklat Cadbury?. Tidak semudah itu, sudah tentu sikap
was-was sudah tertanam dalam diri umat Islam untuk memakan semula coklat
cadbury dan juga secara tidak langsung turut mencalar kredibiliti JAKIM dalam
menjaga hal ehwal makanan halal di Malaysia.
Oleh itu, tidak mustahil selepas ini
akan muncul pula bermacam-macam bentuk alternatif kepada umat Islam yang sudah
tentu melibatkan perbelanjaan wang ringgit untuk mendapatkan makanan yang
dijamin status halalannya. Dengan kata lain, kena berbelanja lebih sedikit jika
inginkan makanan yang dijamin status halalannya. Sebagai contoh yang sedang berlaku
pada hari ini iaitu dalam soal pendidikan anak-anak. Oleh kerana persekitaran
sekolah kerajaan pada ketika ini dihambat dengan pelbagai macam masalah sosial
yang sangat membimbangkan, maka bagi ibubapa yang memandang berat soal
pembentukan sakhsiah anak-anak mereka, sekolah-sekolah swasta yang mempunyai persekitaran yang Islami menjadi alternatif untuk pendidikan
anak-anak mereka, walaupun terpaksa membayar yuran bulanan yang mahal. Mereka
sanggup berbelanja lebih akibat ketidakyakinan terhadap persekitaran
sekolah-sekolah kerajaan yang ada pada hari ini. Namun, tidak semua ibubapa
yang mampu berbuat demikian walaupun turut ingin melakukan perkara yang sama
iaitu inginkan persekitaran yang baik untuk anak-anak mereka. Apa pilihan yang
mereka ada??. Apakah hanya orang-orang yang berkemampuan berhak untuk
mendapatkan persekitaran pendidikan yang baik untuk anak-anak mereka??
Adakah selepas ini akan terjadi perkara
yang sama untuk mendapatkan makanan yang terjamin status halalnya? Jika tidak mampu,
maka terpaksalah tutup mata dan telan sahajalah apa yang ada kerana tidak mampu
untuk membeli makanan-makanan yang dijamin status halalannya.
Begitu juga apabila bercakap tentang
soal kediaman. Hendak tinggal di persekitaran kediaman yang selamat dan
kondusif untuk anak-anak membesar tanpa terdedah dengan pelbagai macam bentuk
jenayah dan pengaruh negatif juga perlukan biaya yang mahal untuk menyewa
ataupun membeli rumah. Mahu tidak mahu bagi yang tidak berkemampuan terpaksalah tinggal dikawasan perumahan yang sebaliknya. Pendek kata, umat Islam harus menginsafi bahawa sistem
ekonomi berasaskan kapitalis yang diterapkan dalam kehidupan pada hari
telah melahirkan suasana kehidupan yang penuh dengan ketidakadilan dan telah
menimbulkan pelbagai macam kerosakan. Inginkan suasana pendidikan yang baik
untuk anak-anak, perlu duit! Inginkan persekitaran tempat tinggal yang selamat, perlu duit!
Inginkan perkhidmatan rawatan yang islamik untuk isteri dan anak-anak
perempuan, perlu duit! Inginkan makanan yang dijamin status halalnya juga perlu duit, duit! duit!
duit!.Begitulah sengsara dan sempitnya apabila hidup dalam aturan yang bukan datangnya daripada Allah SWT.
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
“Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".
Selain itu, keinsafan lain yang
seharusnya wujud didalam diri umat Islam adalah berkaitan usaha yang dilakukan
oleh perlbagai pihak termasuklah golongan ilmuan Islam yang menyeruh agar umat
Islam meletakkan keyakinan kepada kredibiliti pihak JAKIM. Ini kerana, menurut
mereka JAKIM merupakan pihak yang mempunyai autoriti serta mempunyai tahap
profesionalisme yang tinggi dalam mengendalikan pengurusan makanan halal di
Malaysia. Oleh itu, kredibiliti yang dimiliki oleh pihak JAKIM dalam pengurusan
makanan halal di Malaysia tidak seharusnya diragui. JAKIM kata halal, maka halal
lah, jangan was-was, makan.
Jika kredibiliti JAKIM tidak harus
diragui kerana kepakaran dan profesionalisme yang mereka miliki. Sedarkah kita
wahai umat Islam pada hari ini, siapa yang mempunyai autoriti dan
kepakaran untuk mengatur kehidupan manusia seluruhnya, jika bukan pencipta
keseluruhan makhluk dan alam semesta yakni Allah SWT. Dengan hanya
memperhatikan penciptaan manusia sahaja sudah cukup untuk membuktikan betapa
maha hebatnya kuasa dan ilmu yang dimiliki oleh Allah SWT. Namun, berapa ramai
umat Islam yang lebih menyakini undang-undang ciptaan manusia berbanding dengan
undang-undang yang diturunkan oleh Allah SWT. Allah SWT berfirman :
إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ
“Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah. Dia menerangkan yang sebenarnya dan Dia Pemberi keputusan yang paling baik. ” (QS: Al Maidah, 57)
Berbagai-bagai dolak-dalih yang diberikan apabila bercakap tentang pelaksanaan undang-undang yang diturunkan Allah SWT. Kena buat itu dululah, kena buat ini dululah, kena tunggu sampai itulah, kena tunggu sampai inilah dan macam-macam lagi. Undang-undang ciptaan manusia boleh pula terus dilaksanakan tanpa perlu buat itu ini dan sebagainya. Walau apapun alasan yang diberikan, yang pasti, di Malaysia pada ketika ini adalah undang-undang yang diturunkan oleh Allah SWT tidak dilaksanakan tetapi memilih untuk melaksanakan undang-undang ciptaan manusia. Hukum hudud yang diturunkan oleh Allah SWT ditolak ketepi, common law menjadi pilihan.
Jika umat Islam ingin keluar ( bahkan
wajib sebenarnya) daripada kehidupan yang penuh dengan ketidakadilan dan
dibelenggu dengan undang-undang ciptaan manusia sehinggakan mengenepikan
undang-undang yang diturunkan oleh Allah SWT. Maka, jalan keluarnya adalah mengembalikan semula kehidupan Islam dengan menegakkan semula Daulah Khilafah.
No comments:
Post a Comment