Thursday, 29 July 2021

Sidang Khas Parlimen : Apakah Kesimpulan Yang Boleh Dibuat ?

Berdasarkan sidangan khas parlimen yang telah berlangsung sejak 26/07/21 terdapat tiga perkara yang boleh disimpulkan:

1.  Proses membahaskan atau membincangkan masalah yang sangat kritikal yang sedang dihadapi oleh negara iaitu masalah yang berkait dengan COVID-19 tidak dibahaskan secara rasional dan ilmiah, tetapi dipenuhi dengan luahan emosi dan maki memaki. Tindakan sedemikian bukanlah sesuatu yang mengejutkan bahkan ianya merupakan satu sifat atau budaya dalam mana-mana negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen. Dalam sesebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, parlimen adalah tempat yang dianggap mulia kerana disitulah perkara yang sangat penting diadakan iaitu proses menggubal undang-undang. Proses menggubal undang-undang secara asasnya dilakukan dengan cara usul dibentangkan, kemudian dibahaskan sebelum pengundian dijalankan. Proses tersebut juga sudah tentu mempunyai tatacara pelaksanaannya yang telah ditetapkan berdasarkan peruntukan perlembagaan. Antara tatacara yang biasa diperlihatkan kepada rakyat ialah peranan speaker parlimen dalam mengawal proses perjalanan sidang parlimen. Umum mengetahui speaker yang dilantik sudah tentu akan memihak kepada pihak kerajaan kerana pelantikan speaker dipilih secara langsung oleh pihak kerajaan. Mengharapkan agar speaker dapat berlaku neutral kepada pihak kerajaan dan pembangkang dalam persidangan parlimen sudah tentu tidak mungkin akan berlaku. Maka, perasaan tidak puas hati sering dizahirkan oleh pihak pembangkang setiap kali persidangan parlimen diadakan. Bermacam-macam aturan persidangan dipertikaikan sehingga sering berlaku semasa persidangan adalah perbahasan tentang aturan mesyuarat yang berlaku disusuli dengan  kata-kata kesat yang penuh emosi, mempersenda, menghina dan sebagainya. Ahli parlimen di pihak kerajaan sudah tentu turut memberikan tindak balas yang serupa. Akhirnya, berlakulah seperti apa yang biasa kita saksikan setiap kali parlimen bersidang. Pertengkaran, saling menghina, saling mencabar sesama ahli-ahli parlimen menjadi amalan biasa semasa persidangan parlimen berlangsung. Adakah dengan amalan sedemikian yang hakikatnya merupakan sebahagian daripada tubuh demokrasi dapat menghasilkan undang-undang atau aturan hidup yang baik untuk manusia?

 

2.   Kematangan berpolitik, menggarap idea dan pemikiran yang bernas adalah satu fantasi dalam demokrasi. Walaupun ada beberapa orang ahli parlimen yang bersifat berkecuali ataupun independent namun bilangannya adalah sangat sedikit, suara atau sokongan terhadap sesuatu usul yang ingin digubal ditentukan oleh blok kerajaan dan blok pembangkang. Prinsip semak dan imbang melalui sesi perbahasan dianggap satu pendekatan yang dapat menghasilkan satu keputusan yang terbaik. Dalam sesi perbahasan para ahli parlimen diberi ruang untuk mengemukakan hujah dan idea terhadap sesuatu isu yang dibincangkan. Namun, secara amalannya ianya tidak membawa apa-apa makna walaupun ahli parlimen yang telah berbahas secara ilmiah dan mengemukakan pandangan bernas dengan hujah dan fakta. Namun, blok kerajaan atau blok pembangkang yang akan menentukan sokongan usul yang dibahaskan berdasarkan blok masing-masing bukan berdasarkan hujah yang bernas. Dengan kata lain, tidak kira betapa bernas pun hujah yang disampaikan oleh pihak kerajaan, blok pembangkang tetap tidak akan menyokong dan begitulah sebaliknya. Maka, hakikatnya nature dalam demokrasi kebenaran bukan ditentukan oleh idea atau pandangan yang bernas, tetapi kebenaran ditentukan berdasarkan blok atau kelompok yang majoriti. Jika golongan liberal anti Islam yang memegang suara majoriti, maka merekalah yang akan memegang cop kebenaran.

 

3. Perlembagaan persekutuan adalah undang-udang tertinggi, semua permasalahan kenegaraan mesti diselesaikan berdasarkan peruntukan perlembagaan. Walaupun British tidak lagi menentukan bagaimana permasalahan kehidupan rakyat dinegara ini diuruskan sebagaimana yang telah mereka lakukan semasa menjajah tanah melayu, tetapi dengan meninggalkan Perlembagaan Persekutuan kepada Tanah Melayu (kini Malaysia) yang merdeka sudah cukup untuk memastikan segala aspek kehidupan kita diuruskan seperti mana yang mereka kehendaki. Misalnya, mereka (British) mengkehendaki agar orang Islam menjalankan udang-udang Islam hanya dalam urusan ibadah dan kekeluargaan sahaja, maka perkara tersebut telah dipatri oleh mereka dalam perlembagaan. Dan ternyata sehingga kini ianya dipatuhi dan diamalkan dengan penuh keyakinan seolah–olah ianya ketetapan yang mutlak. Mungkin sukar untuk diakui oleh sesetengah pihak jika disimpulkan bahawa kita sehingga hari ini mengamalkan ajaran Islam seperti yang dikehendari oleh kafir barat British, bukan seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT. Allah SWT memerintahkan kita agar berhukum dengan hukum Allah dalam setiap aspek kehidupan, tetapi British mengkehendaki kita berhukum dengan hukum Islam hanya dalam soal ibadah dan kekeluargan itupun dengan syarat ianya mestilah tidak bercanggah dengan perlembagaan yang telah ditetapkan oleh British. Itulah hakikat kehidupan yang sedang kita lalui ketika ini, mengenepikan perintah Allah SWT dan patuh pada ketetapan kafir barat British.

Berdasarkan tiga perkara diatas, perkara penting yang harus difahami ialah kemelut politik yang sedang berlaku di Malaysia ketika ini adalah hasil daripada sistem pemerintahan dan perundangan yang diamalkan. Demokrasi memberikan kebebasan kepada manusia untuk menentukan apa yang baik untuk dirinya dan bagaimana cara yang terbaik mencapainya. Manusia sebagai mahluk ciptaan Allah SWT sangat tidak layak untuk menentukan apa yang terbaik untuk dirinya sedangkan Penciptanya yakni Allah SWT telah menentukannya dalam al-Quran dan mengutuskan baginda Rasulullah SAW untuk menunjukkan kepada umat Islam bagaimana untuk menguruskan kehidupan manusia dengan ajaran Islam yang serba lengkap. Maka, tiada cara lain yang terbaik bagi umat Islam dalam menguruskan kehidupan melainkan kembali berhukum dengan hukum Allah SWT dalam segenap aspek kehidupan. Ianya akan dapat direalisasikan jika sistem pemerintahan Islam iaitu sistem Khilafah kembali ditegakkan. Nampak seperti ianya seruan yang mudah untuk disahut, tetapi tidak pada mereka yang mindanya masih lagi dijajah.

Artikel Lain:

1. A Stark Glimpse of Mental Health Problem in Malaysia
2. Mampukah Malaysia Menyelamatkan Ekonomi Tanpa Menggunakan Pendekatan Wang Helikopter Dan Pelonggaran Kuantitatif ?

No comments:

Post a Comment