Saturday 16 August 2014

Ulasan-ulasan Berkaitan Kemelut Pertukaran Menteri Besar Selangor




Kemelut Pertukaran Menteri Besar Selangor

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan secara rasmi isteri beliau iaitu President PKR Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.

Selain daripada keingkaran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri untuk mematuhi arahan parti beliau, isu pertukaran Besar Besar  Selangor menjadi bertambah 'panas' apabila Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi Awang dan Mursidul Am PAS, Tuan Guru Nik Nik Aziz tidak bersetuju dengan pertukaran tersebut dan secara terbuka menyokong agar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai Menteri Besar Selangor.
.
Majlis Syura Ulamak PAS yang telah bersidang pada 6 Ogos 2014 di Kota Bharu, Kelantan telah mengeluarkan keputusan menyokong pendirian Presiden PAS dan Mursyidul AM PAS agar Tan Sri Khalid Ibrahim dikekalkan.

Situasi ini menyebabkan PAS terhimpit diantara prinsip perjuangan dengan tahaluf siyasi bersama PKR dan DAP. Ini kerana melantik Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail merupakan strategi PKR untuk menyelesaikan masalah dalam PKR, sedangkan melantik wanita sebagai pemimpin bercanggah dengan prinsip Islam. Prinsip yang menjadi teras perjuangan PAS. Checkmate!

“Tidak akan berjaya/beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin).” (Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’).

Adakah PKR akan mengalah dengan melantik orangg lain selain Wan Azizah atau PAS yang akan sekali lagi terpaksa melanggar prinsip perjuangan Islam dengan bersetuju WANITA menjadi Pemimpin Pemerintahan?

Demi Islam, adalah sangat diharapkan PAS tidak akan melanggar prinsip perjuangan mereka

Kemelut Pertukaran MB Selangor : Kesan hybrid Ideologi

Pendedahan demi pendedahan yang dibuat sendiri oleh pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat mengenai masalah dalaman yang mereka alami membuktikan kegagalan hybrid ideologi. Umum mengetahui terdapat perbezaan ideologi yang sangat jelas dalam Pakatan Rakyat khususnya di antara PAS dengan DAP.

Hybrid ideologi hakikatnya dapat bertahan bukan kerana kesatuan prinsip asas yang terdapat dalam ideologi-ideologi yang dihybridkan, tetapi hybrid ideologi dapat bertahan kerana masing-masing mempunyai kepentingan yang sama serta diikat dengan kompromi terhadap prinsip perjuangan masing-masing. Oleh itu, hybrid ideologi sangat lemah dan mudah untuk dimusnahkan.


Keretakan Pakatan Rakyat

Kemelut pertukaran MB Selangor telah menimbulkan krisis yang sangat kritikal kepada Pakatan Rakyat. Krisis yang boleh membawa kepada perpecahan Pakatan Rakyat jika gagal diatasi dengan betul.

Pendedahan printscreen kandungan perbincangan dalam group whatsapp beberapa orang AJK PAS pusat mengenai cadangan halatuju PAS dalam Pakatan Rakyat khususnya di Selangor memburukkan lagi krisis tersebut.

Tidak cukup dengan itu, tindakan Ustaz Nasrudin Tantawi yang merupakan AJK PAS Pusat yang cuba mempertahankan tindakan Tan Sri Khalid Ibrahim dengan cara mempertikaikan kredibiliti Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berhubung Projek Pembinaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang menambahkan lagi kerumitan krisis yang sedang berlaku.

Keutuhan Pakatan Rakyat


Pakatan Rakyat yang dibentuk sebelum PRU12 pada awalnya hanya bermatlamatkan untuk menghadapi BN dalam PRU12, bukannya untuk menjadi Kerajaan bagi Malaysia. Maka sebab itu, kemenangan besar Pakatan Rakyat dalam PRU12 bukan hanya mengejutkan ramai pihak, bahkan di pihak Pakatan Rakyat sendiri tidak menyangka dengan kemenangan yang mereka perolehi.

Tekanan hidup akibat kos sara hidup yang semakin meningkat, jenayah yang semakin berleluasa dan ditambah pula dengan kes rasuah dan penyelewengan yang dikaitkan dengan iaitu Parti Pemerintah iaitu Kerajaan Barisan Nasional, banyak telah didedahkan kepada umum. Perkara ini telah memberikan banyak advantage dalam kempen Pakatan Rakyat untuk menghentam kerajaan Barisan Nasional dalam PRU12. Kempen Pakatan Rakyat ternyata berhasil membangkitkan kebencian rakyat terhadap Kerajaan  Barisan Nasional. Ianya terbukti apabila ramai calon daripada Pakatan Rakyat yang tidak dikenali dan tidak mempunyai karisma pemimpin dapat mengalahkan calon-calon besar daripada Barisan Nasional.

Kemenangan mengejut Pakatan Rakyat khususnya di Selangor, menuntut mereka untuk menunaikan segala harapan yang telah mereka berikan rakyat Selangor iaitu kehidupan yang lebih baik berbanding ketika Selangor diperintah oleh Kerajaan Barisan Nasional. Untuk itu, Pakatan Rakyat harus mempunyai sebuah kerajaan yang kuat di Selangor agar ianya dapat memenuhi harapan menggunung yang telah diberikan kepada rakyat Selangor. Apa yang paling utama, Selangor merupakan negeri yang paling kaya dan terpenting di Malaysia.

Kekuatan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor bergantung sepenuhnya kepada keutuhan parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan PAS. Retaknya keutuhan diantara ketiga-tiga parti tersebut, maka Pakatan Rakyat akan menjadi lemah dan tidak akan dapat membentuk kerajaan yang kuat di Selangor.

Adakah keutuhan Pakatan Rakyat di Selangor dapat dipertahankan daripada sebarang cabaran yang datang ??? - Ianya bergantung apakah bentuk ikatan yg mengikat parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail Sebagai MB Selangor

Golongan liberal dalam PKR tidak akan mampu memahami tekanan yang dihadapi oleh PAS apabila PKR mencalonkan WANITA iaitu Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai MB Selangor untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Lagilah DAP, tidak akan boleh menerima isu gender menjadi perkiraan pokok untuk melantik pemimpin. PAS juga sudah tentu akan berhati-hati untuk tidak membangkitkan isu ini kerana boleh mengundang serang daripada golongan feminist dan liberal yang turut bersarang dengan banyaknya dalam Pakatan Rakyat.

“Tidak akan berjaya/beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin).” (Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’).

PAS dalam isu ini sudah tentu tidak ingin lagi dilihat sebagai Parti Islam yang sanggup menggadaikan prinsip perjuangan Islam. Datuk Seri Anwar Ibrahim pula sudah tentu tidak ingin sama sekali berlaku perpecahan dalam Pakatan Rakyat, kerana jika Pakatan Rakyat berpecah maka bererti berakhirlah perjuangan Reformasi yang diperjuangkan beliau selama ini. Perjuangan Reformasi sesuatu yang terlalu mahal untuk digadaikan berbanding berkeras untuk melantik isteri beliau sbg MB Selangor.

Maka, saya menjangkakan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bersetuju untuk tidak melantik isterinya sbg MB Selangor sebaliknya akan melantik calon lain - Lelaki - Maka dengan itu PAS akan bersetuju dengan pertukaran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan PAS akan kekal dalam Pakatan Rakyat.

Anda Mungkin Juga Meminati 

1. Kesan Perancangan Pertukaran Menteri Besar (MB) Selangor Terhadap Pakatan Rakyat


No comments:

Post a Comment