Saturday 11 April 2020

Putaran Kekayaan


Dalam sistem ekonomi Islam, putaran kekayaan merupakan elemen yang sangat penting untuk mengerakkan ekonomi secara produktif. Menimbunkan harta (Kanzul Mal) merupakan perkara yang diharamkan. Menimbunkan harta bermaksud mengumpul kekayaan tanpa ada tujuan yang khusus melainkan hanya untuk mengumpulkan kekayaan. Dari segi ekonomi, Kanzul Mal membawa maksud menarik kekayaan (wang) dari dalam pasaran, yang menyebabkan aktiviti ekonomi terganggu atau menjadi perlahan. Kanzul Mal berbeza dengan menabung, menabung bererti menyimpan harta atau duit untuk tujuan dibelanjakan pada tujuan yang tertentu seperti ingin membina rumah, menikah, membiayai pengajian anak-anak dan seumpamanya, hukumnya adalah mubah. Hasil tabungan akhirnya akan dibelanjakan semula dalam ekonomi. Pada masa yang sama Islam membenarkan untuk membuat simpanan atau tabungan bagi menjamin keperluan kehidupan (Nafkah) selama setahun. Negara sudah tentu perlu mengariskan jumlah harta yang wajar untuk disimpan oleh setiap individu yang tentu sahaja berbeza-beza tanggungjawab dan keperluannya.

Islam menggariskan, bagi mereka yang dikurniakan oleh Allah SWT dengan harta yang melebihi daripada keperluan untuk memenuhi nafkah dirinya dan orang-orang lain yang berada dibawah tanggungjawabnya maka dia boleh melakukan dua perkara. Pertama, membuat pelaburan dalam perniagaan atau yang kedua membuat amal jariah dengan bersedekah. Kedua-dua cara ini akan memastikan kekayaan akan sentiasa berputar dalam kitaran ekonomi. Negara berhak untuk merampas harta mereka yang melebihi daripada jumlah yang wajar untuk disimpan bagi memenuhi nafkah selama setahun. Peraturan ini secara langgsung akan memastikan harta akan sentiasa diputarkan dalam ekonomi samada dengan cara dilaburkan atau disedekahkan.

Harta yang dilaburkan berdasarkan akad muamalah yang telah ditetapkan oleh Islam kedalam sektor-sektor perniagaan yang halal dan baik seperti perindustrian, perdagangan, pertanian, perkhidmatan dan sebagainya akan menghasilkan rantaian ekonomi yang produktif. Ini kerana kekayaan sentiasa berputar secara produktif dalam rantaian ekonomi. Akad muamalah yang ditetapkan oleh Islam mengariskan peranan dan tanggungjawab setiap individu yang terlibat dalam muamalah yang dijalankan sehingga masing-masing (pemberi modal dan pengusaha) berperanan secara aktif dalam perniagaan yang dijalankan. Kaedah ini mendorong umat Islam untuk sentiasa bersifat produktif dalam mengembangkan kekayaan yang secara langsung akan merancakkan putaran ekonomi, menggalakkan inovasi perniagaan, menggalakkan penghasilan produk-produk baru dan tentu sahaja akan membuka banyak peluang pekerjaan. Kaedah ekonomi ini berbeza sama sekali dengan pengurusan ekonomi (politik ekonomi) dalam sistem kapitalis yang diamalkan di negara kita ketika ini. Dorongan untuk memulakan perniagaan dan mengembangkan perniagaan adalah dengan industri hutang berasaskan riba. Pada masa yang sama, tiada peraturan untuk menghalang agar kekayaan dikeluarkan dari putaran ekonomi, sehingga mana-mana individu bebas untuk memperlahankan putaran ekonomi dengan tabiat menimbunkan harta (Kanzul Mal). Satu tabiat yang dari segi ekonominya akan merosakkan putaran ekonomi dan satu tabiat yang tidak produktif. Manakala dari segi roh keislaman, tabiat sedemikian menghasilkan manusia-manusia yang tamak dengan kekayaan dunia, leka dengan kekayaan yang dikumpulkan, yang pada hakikatnya harta-harta tersebut akan ditinggalkan apabila maut datang menjemput.

Bagi yang tidak berminat melaburkan lebihan kekayaan yang dimiliki atau selepas membuat pelaburan masih terdapat lebihan, maka bersedekah atau menginfakkan harta tersebut merupakan pilihan yang sangat baik. Satu amalan yang sangat dianjurkan oleh ajaran Islam dan dijanjikan dengan ganjaran pahala yang sangat banyak. Bersedekah terhadap golongan fakir miskin, anak-anak yatim, pemuda-pemudi yang ingin bernikah tapi tidak mempunyai kemampuan, dan banyak lagi pintu-pintu kebaikan termasuklah berwakaf. Ianya bukan sahaja dapat melapangkan kesusahan mereka yang memerlukan malah secara tidak langsung harta-harta tersebut dapat dipusingkan secara produktif dalam ekonomi. Masyaallah, begitulah keunggulan politik ekonomi dalam sistem pemerintahan Islam, menghasilkan kesejahteraan yang hakiki di dunia dan yang paling penting ianya menyiapkan umatnya untuk mengumpul amal kebaikan untuk dibawa ke alam akhirat.

Jika dikaitkan dengan usaha-usaha pemulihan ekonomi yang sedang dilakukan oleh pihak kerajaan kesan daripada impak COVID-19, dapat dirumuskan bahawa ianya tidak menjurus kepada usaha memastikan kekayaan dapat diputarkan dalam ekonomi seperti mana pengurusan ekonomi Islam (politik ekonomi Islam). Tetapi ianya lebih kepada usaha untuk survive agar ekonomi dapat kembali pulih dan dapat dikembangkan semula berdasarkan pengurusan ekonomi kapitalis.


No comments:

Post a Comment