Peningkatan kutu rayau, fakir miskin dan
gelandangan di kota-kota besar seperti Kuala Lumpur merupakan antara output
yang dihasilkan oleh pengaturan kehidupan oleh sistem ekonomi
sekular-kapitalis. Ini kerana design sistem ekonomi kapitalis yang berasaskan
kepada prinsip kebebasan pemilikan telah membentuk agihan kekayaan yang
tempang, dimana sebahagian besar kekayaan hanya dikuasai oleh sebilangan kecil
manusia dan bakinya terpaksa dikongsi pula oleh sebahagian besar manusia.
Majalah Malaysian Business melaporkan,
pada tahun 2002, jumlah kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia hanyalah sebanyak
RM41.7 bilion. Jumlah tersebut telah melonjak kepada RM194.86 bilion pada tahun
2013 dan pada Januari 2014 gabungan kekayaan 40 individu paling kaya di
Malaysia telah melonjak kepada RM217.82
bilion. Jumlah tersebut hampir mencapai jumlah budget negara pada tahun 2014
iaitu sebanyak RM264.2 bilion. Dengan kata lain, jumlah kekayaan yang dimiliki
oleh hanya 40 orang terkaya di Malaysia hampir mencukupi untuk menampung budget
negara selama setahun. Kekayaan mereka dijangka akan terus meningkat dengan
kepesatan ekonomi yang sedang dinikmati oleh Malaysia. The Economist
Intelligence Unit (EIU) melaporkan Malaysia berada dalam kedudukan yang ke 19
daripada 82 negara sebagai investor-friendly countries - tempat
terbaik untuk membuat perniagaan.
Kekuatan modal yang dimiliki hasil
daripada kekayaan yang melimpah ruah membolehkan mereka dapat menguasai atau
memonopoli sebahagian besar sumber-sumber ekonomi yang strategik. Mereka
sesekali tidak akan pernah merasa puas dengan kekayaan yang dimiliki, bahkan
akan sentiasa dahagakan untuk menambahkan kekayaan yang dimiliki kerana itulah
‘sumpahan’ kebebasan pemilikan yang dibawa oleh sistem ekonomi
sekular-kapitalis. Semakin banyak harta yang dimiliki maka semakin meningkat
ketamakan untuk menambahkan kekayaan. Segala peluang yang terhidang dalam
kebebasan pemilikan dimanfaatkan semaksimum mungkin untuk menguasai apa sahaja
sumber ekonomi yang dapat menjana kekayaan. Sehinggakan pihak pemerintah
sendiri tidak akan dapat menahan kerakusan mereka, satu persatu sumber ekonomi
yang sebelumnya dikelola oleh pihak pemerintah telah jatuh ketangan mereka dan
dijangkakan akan banyak lagi sumber-sumber ekonomi yang akan jatuh ketangan
golongan pemodal kapitalis. Ianya merupakan nature yang tidak
dapat dihalang dalam perkembagan ekonomi berasaskan system sekular-kapitalis.
Sumber-sumber ekonomi yang telah jatuh
ketangan mereka distukturkan berasaskan prinsip bagaimana keuntungan dapat raih
dengan semaksimumnya dan kos dikurangkan dengan seminimumnya. Tidak kira apa
jua bentuk pembaharuan atau kemajuan yang diberikan, ianya tidak boleh lari
daripada matlamat utama yang ingin diraih iaitu keuntungan yang maksimum.
Ketika kekayaan segelintir
individu semakin bertambah dari tahun ke tahun, kadar kemiskinan dan jumlah
gelandangan di ibu kota pula turut semakin meningkat. Bahkan golongan
berpendapatan kelas pertengahan juga semakin turut merasa kesempitan hidup
akibat daripada ‘kesemakmuran ekonomi’ yang dijana berasaskan ekonomi
sekular-kapitalis.
Kesempitan
hidup yang melanda kebanyakkan anggota masyarakat akibat daripada ‘kesemakmuran
ekonomi’ yang dijana oleh ekonomi sekular-kapitalis turut melahirkan banyak
lagi kerosakan hidup dalam masyarakat. Antarannya keruntuhan institusi
kemasyarakatan dan kekeluargaan, peningkatan kadar jenayah, peningkatan gejala
sosial dan lain-lain lagi. Dunia boleh menyaksikan kerosakan demi kerosakan
yang dilahirkan kesan penjanaan ekonomi berasaskan sistem sekular-kapitalis dan
dunia juga boleh menyaksikan penyelesaian demi penyelesaian yang dilaksanakan
tidak berjaya mengatasi kehebatan kerosakan yang telah dihasilkan oleh sistem
ekonomi sekular-kapitalis.
Berbeza
dengan sistem ekonomi Islam, sistem ekonomi yang diturunkan oleh Allah SWT menetapkan
asas bahawa segala sumber ekonomi dan kekayaan yang terdapat dimuka bumi ini
adalah milik mutlak Allah SWT, terserah kepada Allah SWT untuk menentukan
pemilikannya. Pemilikan sumber ekonomi dan kekayaan didalam system ekonomi
Islam menjamin keadilan kepada semua manusia termasuklah golongan yang lemah
dan tidak berkeupayaan untuk mencari nafkah. Pemilikan sumber ekonomi didalam
Islam terbahagi kepada tiga jenis iaitu pemilikan individu, pemilikan umum dan
pemilikan Negara. Konsep pemilikan didalam Islam dapat memusingkan sumber
ekonomi secara adil dan dapat memberikan kemakmuran kepada keseluruhan warganya
tanpa mengira golongan. Tiada penguasaan sumber ekonomi yang melimpah ruah dan monopoli
terhadap sektor ekonomi kepada golongan tertentu sahaja seperti dalam sistem ekonomi
sekular-kapitalis. Dengan kata lain kesemakmuran ekonomi Islam akan memberikan
kesejahteraan yang hakiki kepada rakyatnya.
Selain
itu, sistem ekonomi Islam yang berasaskan hukum-hakam Islam yang diturunkan oleh
Allah SWT menjamin keperluan asas iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal bagi
setiap warganya. Jaminan tersebut dapat terlaksana dengan dua mekanisma iaitu
mekanisma tidak langsung dan mekanisma secara langsung. Mekanisma langsung
terlaksana dengan cara Negara mewujudkan peluang dan kemudahan yang dapat
membolehkan setiap wargannya yang berkewajipan untuk bekerja dapat berkerja
untuk mendapatkan keperluan-keperluan asas tersebut.
Mekanisma
langsung pula adalah jaminan memberikan keperluan asas oleh Negara secara
langsung apabila golongan yang tidak mampu untuk memenuhi keperluan asas
tersebut.
Ini
kerana didalam sistem ekonomi Islam, jika individu yang wajib untuk berkerja
telah berusaha untuk mencari pekerjaan, namun tiada peluang pekerjaan untuknya,
maka, Negara wajib untuk menyediakan peluang pekerjaan agar golongan yang wajib
bekerja dapat menunaikan kewajipan mereka untuk mencari nafkah. Menyediakan
peluang pekerjaan adalah tanggunjawab Negara.
“Seorang Imam adalah pemelihara dan pengatur urusan
(rakyat), dan ia akan diminta pertanggungjawaban terhadap urusan
rakyatnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Namun harus difahami bahawa kaum keluarga dan jiran
tetangga juga mempunyai kewajipan untuk memenuhi keperluan asas kepada golongan
yang tidak berkemampuan, bukannya diserahkan secara bulat-bulat kepada Negara. Dengan
kata lain, jika seseorang individu tidak mampu untuk memberikan nafkah kepada dirinya
sendiri ataupun orang-orang yang berada dibawah tanggungjawabnya dan dia
sendiri tidak mempunyai anggota keluarga yang dapat menanggung keperluannya,
maka kewajiban pemberian nafkah itu berpindah kepada baitul mal (Negara).
Namun sebelum kewajiban tersebut berpindah kepada Negara, Islam mewajibkan
kepada jiran tetangga yang beragama Islam untuk memenuhi keperluan keperluan asas
orang-orang tersebut, khususnya berkaitan dengan keperluan makanan. Dalam hal
ini Rasulullah saw pernah bersabda :
“Tidak beriman kepadaku, tidak beriman kepadaku,
tidak beriman kepadaku, orang yang pada malam hari tidur dalam keadaan kenyang
sementara tetangganya kelaparan dan dia mengetahui hal tersebut.” (HR.
Al-Bazzar)
Dalam soal melaksanakan kewajipan mencari nafkah, Negara
berhak untuk menguatkuasakan undang-undang agar setiap individu yang
berkemampuan melaksanakan kewajipan mereka. Bagi yang mampu berkerja dan
peluang pekerjaan telah tersedia, maka tiada sebab untuk individu sedemikian
untuk tidak berkerja. Jika ada yang mengabaikan kewajiban memberikan nafkah
kepada orang-orang yang menjadi tanggungjawabnya, sedangkan dia berkemampuan
untuk bekerja mencari nafkah, maka negara berhak menghukumnya agar tidak
berlaku kelalain melaksanakan kewajipan bekerja untuk mencari nafkah.
Disamping itu, jaminan terhadap soal keselamatan,
kesehatan dan pendidikan bukanya merupakan sektor yang penting seperti didalam sistem
ekonomi sekular-kapitalis. Ini kerana keperluan perkhidmatan tersebut merupakan
perkhidmatan yang wajib disediakan oleh Negara. Berbeza dengan keperluan asas
seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal, dimana Islam melalui negara
menjamin terpenuhnya keperluan asas tersebut melalui mekanisme yang bertahap. Dimana,
menyediakan keperluan perkhidmatan keselamatan, kesihatan dan pendidikan
merupakan kewajipan secara langsung terhadap Negara. Ini kerana menyediakan
ketiga-tiga perkhidmatan tersebut merupakan masalah ‘keperluan umum’ (ri’ayatu
asy syu-uun) dan merupakan keperluan hidup yang sangat penting. Oleh itu,
Negara wajib menyediakan ketiga-tiga perkhidmatan tersebut agar dapat dinikmati
oleh setiap warganya, baik yang Muslim mahupun yang Non-Muslim. Seluruh
pembiayaannya ditanggung oleh Perbendaharaan Negara (Baitul Mal).
Begitulah perbezaan design kehidupan yang dibentuk
antara sistem ekonomi Islam dengan sistem ekonomi sekular-kapitalis. Islam
sebagai way of life tentu sahaja mempunyai cara yang terbaik untuk mengatur
kehidupan manusia. Ini kerana Islam adalah agama wahyu yang diturunkan oleh
Allah SWT untuk mengatur seluruh kehidupan manusia.
Anda Juga Mungkin Meminati
No comments:
Post a Comment