Oleh: Hamzah M. Yunus
Ilmu pengetahuan
merupakan sesuatu yang sangat penting dan utama dalam membentuk bukan sahaja
peribadi muslim yang sejati malah sebagai insan yang berkualiti untuk
membangunkan darjat dan martabat manusia. Allah Al Khaliq s.w.t di dalam
firmannya:
“supaya
Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan
orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa
darjat dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu
lakukan.”(TMQ 58:11)
Sistem pendidikan sering
dikaitkan dengan kemajuan ekonomi sesebuah Negara. Ahli akademik kontemporer
telah melakukan pelbagai kajian hubungan antara pendidikan dan pertumbuhan
ekonomi. Menurut Jurges dan Schneider (2004) setiap peningkatan perbelanjaan
negara terhadap pendidikan dapat membantu pertumbuhan ekonomi negara secara significant.
Bagi Malaysia pula, R.
Ramesh dan Rohana (2009) juga Rahmah dan Doris Padmini (1999) menyatakan sektor
pendidikan telah menyumbang ke arah pembangunan modal insan yang berkemampuan
membantu negara ini untuk bersaing di peringkat global. Berdasarkan dari kajian
yang dilakukan di kesatuan Eropah telah menemukan bahawa setiap satu tahun
peningkatan tempoh pendidikan lanjutan atau latihan kemahiran kepada para
perkerja dapat menyumbang kepada 45% peningkatan produktiviti tahunan.
Walaupun begitu, usaha
pembangunan ekonomi melalui pendidikan ini bukanlah sesuatu yang mudah disaat
kita sedang dibelenggu sistem kehidupan kapitalisme dan sekular. Kos pendidikan
ketika ini boleh dianggap mahal atau membebankan dari pelajar sekolah
sehinggalah ke peringkat lepasan ijazah. Walhal, sepatutnya pendidikan adalah
tanggungjawab negara yang perlu disediakan secara percuma (pada peringkat
rendah sehingga menengah) dan sebaik mungkin kepada setiap lapisan
warganegaranya. Penulisan ini bakal membincangkan permasalahan ini dan
solusinya menurut Islam.
Beban
kewangan dan pincangnya sektor pendidikan masa kini
Lazim kita dengari keluhan
ibubapa yang terbeban apabila musim persekolahan bermula kerana menanggung
yuran, buku dan pelbagai lagi kos lain. Perkara yang sama juga menimpa
mahasiswa di IPTA atau lebih buruk lagi di IPTS. Ada mahasiswa yang terpaksa
mengikat perut malahan bekerja sambilan untuk menampung kos kehidupan dan kos
pengajian. Pengajian di peringkat ijazah sarjana muda sains dan teknologi di
IPTA secara puratan menelan kos sehingga RM1,500 per semester. Untuk kursus
yang sama di IPTS pula puratanya menelan belanja sehingga RM6,000 per semester.
Perkara yang sama juga
berlaku di negara-negara maju seperti US dan UK sehingga menjadi rusuhan
pelajar pada tahun 2010 (lihat: www.telegraph.co.uk
dan www.reuters.com). Kadar yuran pengajian di Universiti California, USA telah meningkat sehingga melebihi US$10,000
setahun dan universiti ini adalah universiti awam.
Majoriti mahasiswa
terpaksa menanggung beban kewangan ini dengan memohon pinjaman PTPTN. Pinjaman
ini diwujudkan oleh kerajaan akibat terhadnya sumber kewangan negara untuk
menawarkan biasiswa kepada para pelajar. Bukan sahaja pinjaman ini besar
jumlahnya (kesan dari kos pengajian yang besar) tetapi seperti
pinjaman-pinjaman yang lain, PTPTN datang bersama kos bunga atau riba’ di dalam
pelan pembayaran semula. Maka, mahasiswa bukan sahaja terpaksa menanggung
hutang yang besar malah terpaksa melakukan dosa besar akibat pinjaman yang
berunsur riba’.
Secara anggaran,
mahasiswa IPTA bakal menanggung beban hutang PTPTN melebihi RM30,000. Manakala
mahasiswa IPTS bakal menanggung hutang pengajian lebih RM150,000. Hutang yang
tinggi ini pasti memudaratkan keseimbangan kewangan mereka selepas tamat
pengajian kelak. Contohnya seorang graduan kejuruteraan yang memperolehi gaji
sebanyak RM2,200 bersih selepas cukai dan EPF terpaksa membayar hutang
pengajian sehingga RM250 sebulan. Maka apa yang tinggal untuk mereka belanjakan
adalah sangat terhad dan tidak mencukupi.
Perkara ini diburukkan
lagi dengan beban kerja yang begitu menindas. Majikan akan memerah segala
keringat pekerja mereka melebihi ganjaran yang setimpal. Perkara ini berlaku
kerana majikan pada masa kini terpaksa menanggung kos-kos lain yang sepatutnya
di tanggung oleh negara. Contohnya kos kesihatan dan kebajikan pekerja.
Pendidikan
Yang Melahirkan Modal Insan Yang Korup
Pendidikan yang
berkualiti akan melahirkan insan yang juga berkualiti. Namun, kualiti ini
perlulah diukur dari aspek pandangan islami yang melihat setiap insan yang
lahir hendaklah menjalani kehidupan seharian mereka menurut tuntutan dan
larangan hukum syarak. Pendidikan yang berkualiti ini juga akan membentuk insan
yang mempunyai ‘syaksiyah islamiyah’
(keperibadian Islam) dan matlamat hidupnya untuk mencari keredhaan Allah dan
mencapai kejayaan di dunia dan juga akhirat.
Tetapi dengan sistem
pendidikan yang ada hari kini, tuntutan ini hampir atau gagal sama sekali di
realisasikan. Ini dapat dilihat daripada sikap dan perlakuan para pelajar dan
siswazah yang tidak segan silu melakukan segala bentuk pelanggaran hukum syarak
seperti berzina, memukul cikgu, penipuan dan amalan rasuah apabila telah
bekerja.
Menurut Syed Azizi (1995)
tanggapan terhadap rasuah dan ‘wang pelincir’ dikalangan masyarakat di negara
membangun adalah sesuatu yang normal iaitu dapat di terima sebagai kebiasaan.
Lebih memeranjatkan, kajian ini lakukan dikalangan para siswazah perniagaan di
negara-negara Asia Tenggara (termasuk Malaysia). Maka tidak hairanlah apabila
terdapat aduan negatif daripada kalangan para peniaga dan pelabur asing
terhadap kegiatan rasuah di negara-negara membangun terutama Asia Tenggara.
Tambahan lagi menurut
laporan bancian penipuan 2011 yang dilakukan oleh Ernst & Young (firma
perakaunan antarabangsa) di negara-negara Eropah menemui 1 dari 5 (20%)
eksekutif mempunyai sikap boleh bertoleransi terhadap kegiatan rasuah untuk
mendapatkan projek atau kerja yang boleh menguntungkan syarikat. Manakala 1/4
atau 25% dari kalangan eksekutif menganggap pihak pengurusan syarikat tidak
menjalankan perniagaan secara beretika (termasuk menipu dan rasuah). Kajian ini
juga menemui 1/3 atau lebih 30% responden menganggap rasuah dan penipuan itu
masih lagi berleluasa.
Menurut laporan bancian
penipuan 2011 di Singapura yang dilakukan oleh KPMG (firma perakaunan
antarabangsa) juga telah menemui perkara yang hampir serupa di Eropah. Kajian
ini telah menemui lebih 20% syarikat di Singapura telah mengalami kes penipuan
sepanjang 2 tahun yang lepas. 50% daripadanya adalah dikalangan para pekerja sendiri
dan 20% dikalangan pihak pengurusan.
Berdasarkan hasil kajian
dan bancian ini membuktikan kegagalan polisi atau ekosistem pendidikan
kapitalisme sekular ini telah gagal untuk membentuk peribadi manusia yang mulia
dan sesuai dengan norma-norma sifat kemanusian apalagi membentuk peribadi
muslim sejati.
Punca
Masalah dan Penyelesainnya
Masalah yang melanda
mahasiswa tidak terhad kepada beban kewangan pendidikan sahaja malahan meliputi
pelbagai permasalahan lain seperti asrama yang terhad, kursus yang tidak
relevan dengan industri, akhlak yang rendah dan lain-lain. Segala permasalahan
ini sebenarnya berpunca dari polisi pendidikan sesebuah negara kerana polisi
ini terkait dengan sistem kenegaraan (politik) atau pengaturan kehidupan iaitu
berasaskan ideologi Komunis, Kapitalis atau Islam.
Allah telah memberikan
peringatan kepada kita, sistem pengaturan kehidupan ini mestilah berdasarkan
Islam. Jika tidak, bersedialah untuk menerima segala ‘bala’ atau kesusahan
akibat dari penyelewangan ini (tidak menerapkan Islam). Firman-Nya:
“Dan
hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah
diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka,
dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang
telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan
menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa
mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka dan sesungguhnya kebanyakan
dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.”(TMQ
5:49)
Beban kewangan yang menindas
para pelajar dan siswazah ini tidak lain dan tidak bukan terhasil dari sistem
kapitalisme yang memandang bahawa pendidikan masakini adalah suatu perniagaan
yang boleh menguntungkan negara. Kerana itu tidak hairanlah pada masakini
pendidikan itu dikategorikan sebagai industri walhal sebenarnya pendidikan
adalah perkhidmatan layanan negara terhadap rakyatnya.
Pendidikan yang
diperniagakan ini bakal menjimatkan sebahagian dari pendapatan negara kapitalis
(hasil cukai dan bukan cukai) dari menanggung segala kos berkaitan pendidikan.
Alasan Polisi ini dibuat bahawa negara sudah tidak mampu menampung kos
pendidikan yang meningkat, kerana jika terus memberikan bantuan atau subsidi
maka negara akan kehilangan sumber kewangan untuk pembangunan yang lain. Ini
sebenarnya adalah alasan yang bersifat ‘escapism’ dari tanggungjawab.
Salah-satu agenda didalam
Economic Transformation Program (ETP,
Malaysia) adalah mengubah polisi pendidikan sedia ada supaya lebih
menguntungkan pihak pendidik swasta dan negara dalam mencapai objektif negara
berpendapatan tinggi. Keputusan ini dihasilkan daripada analisa yang
menunjukkan bahawa sektor pendidikan menyumbang kepada pada kadar penumbuhan
yang tinggi iaitu 6% kepada GDP atau KDNK Negara. Malahan pendidikan awam atau
swasta juga adalah penyumbang yang tinggi kepada kesan gandaan pengeluaran
(output multiplying-effect) yang terbesar di Malaysia iaitu 2.34 kali gandaan.
Maknanya setiap RM1 yang dilaburkan boleh meningkatkan RM2.34 kesan pengeluaran
sampingan atau berkaitan kepada sektor-sektor lain. Maka tidak hairanlah jika
dianggap pendidikan suatu perniagaan.
Hasilnya, rakyat terjerat
dan manfaatnya dinikmati oleh golongan tertentu dan berkemampuan sahaja. Negara
juga berpeluang untuk mencipta pendapatan daripada pinjaman berunsurkan riba’
yang mana ia dianggap sebagai keuntungan
sambil membantu. Sehingga tahun ini
sahaja, jumlah pinjaman PTPTN yang telah diberikan kepada 1.8 juta penuntut IPT
hampir RM40billion dan untuk tahun 2011 sahaja RM4 billion telah diluluskan
(Mingguan Malaysia 21/8/2011). Bayangkan berapa banyak keuntungan riba’ yang
bakal diperolehi oleh negara jika peratus keuntungan
mereka adalah 1% setahun atas baki.
Bagi permasalahan akhlak
para pelajar yang membimbangkan saat ini pula sebenarnya terkait dengan
intipati objektif pendidikan yang digubal. Objektif pendidikan kapitalisme hari
ini tidak lebih dari ingin menghasilkan manusia yang bersifat mesin yang dapat membantu kepada
pertumbuhan ekonomi negara. Peringkat sekolah hinggalah di IPT, objektifnya
adalah untuk mencari ilmu untuk berjaya secara material semata-mata. Para
pelajar disogokkan dengan kejayaan dan kemewahan para jurutera, usahawan,
doktor dan angkasawan yang berjaya tetapi tiada nilai akhlak yang dapat
diselitkan kepada role model
tersebut. Persoalan mencipta kejayaan material diagung-agungkan, tetapi
kejayaan untuk mendapat redha Allah dan menggapai syurga dilupakan sama sekali.
Idea ini telah menyerap
dan berakar umbi dari para pendidik sehinggalah ibu-bapa yang menjaga para pelajar
ini hasil dari penerapan idea oleh tangan-tangan pemerintah yang sekular agen
kepada kapitalisme. Maka tidak hairanlah apabila para pelajar yang bakal
menjadi modal insan ini tidak segan silu untuk melakukan perbuatan keji dan
hina asalkan mereka boleh bermegah-megah dengan kejayaan material yang dikecapi
di dunia ini.
Selain itu, pembentukan
keperibadian akhlak diserahkan oleh negara secara total kepada ibu-bapa. Jika
anak ramaja menjadi mat rempit dan bohsia sekalipun, mereka akan menyalahkan
pendidikkan dirumah tanpa melihat kesilapan polisi dan peraturan negara yang
mereka ambil dan terapkan ke atas rakyat. Sikap melepaskan tanggungjawap ini
memburukkan lagi keadaan pendidikan masa kini.
Penyelesaian kepada
isu-isu ini perlu dilihat dari aspek bagaimana peraturan hakiki yang perlu
diterapkan sesuai dengan kehendak Allah Maha Pencipta makhlukNya. Lihat sahaja
dari perpektif penyediaan pendidikan didalam Islam yang wajib diberikan secara
percuma (bukan sekadar yuran) akan dapat menjamin peluang yang luas kepada
semua lapisan masyarakat tidak kira muslim atau non-muslim untuk belajar
bersama-sama didalam suasana yang berkualiti. Ini secara khusus boleh
menghilangkan segala permasalahan penindasan oleh pihak institusi pengajian
yang dialami para pelajar masa kini yang berkaitan dengan yuran, buku,
penginapan dan lain-lain lagi. Maka tidak kira miskin atau kaya bakal mendapat
peluang yang sama untuk belajar. Alangkah indahnya Islam.
Berkaitan dengan akhlak
pula, sudah pasti dengan penerapan kurikulum dan penyampaian yang berasaskan
Islam bakal membina dan membentuk modal insan yang berkeperibadian mulia
mengikut ‘syaksiyah islamiyah’(keperibadian
Islam). Ini bukan saja secara langsung dapat menyelesaikan pelbagai gejala
masalah sosial yang menimpa, malahan dapat menyelamatkan ekonomi negara dari
terus diselewengkan kepada perkara-perkara yang tidak bermanafaat.
Kesimpulan
Sistem pendidikan masa
kini yang lahir dari asas ideologi kufur iaitu Kapitalisme dan Sosialisme
Komunis telah mewujudkan satu jurang yang sangat besar di dalam pembentukan
peribadi manusia. Insan masa kini berjaya di dalam aspek pembangunan material
dengan kejayaan-kejayaan yang bersifat keduniaan tetapi jiwa mereka kosong dan
kehidupan mereka penuh kehinaan. Mereka gagal meletakkan aspek ruhiyah didalam
perbuatan dan perilaku mereka hasil gagalnya pendidikan masa kini untuk
mempengaruhi cara berfikir dan tindak-tanduk mereka.
Simpati kita melihat
siswazah terpaksa bertungkus-lumus belajar dengan kos yang tinggi dan menindas,
tetapi selepas selesai menamatkan pengajian, mereka adalah orang yang sama
sebelum menerima pendidikan. Mereka tetap bersifat individualistik,
mementingkan material dan memandang akhlak sebagai supplementary dan bukannya elementary.
Lebih simpati lagi apa yang mereka jalani di kehidupan masa kini rata-ratanya
tidak memberikan mereka kejayaan di akhirat kelak.
Oleh itu hanya Sistem
pendidikan Islam sahajalah yang dapat memperbetulkan perkara ini dengan jalan
yang benar. Ini kerana hanya Sistem Islam itu sajalah yang sesuai dengan fitrah
manusia yang bakal melahirkan cara kehidupan yang harmoni, tenang dan
sejahtera. Wallahu’alam.
Hamzah M. Yunus adalah pensyarah perakaunan di
salah sebuah universiti awam di Malaysia. Beliau adalah akauntan awam
bertauliah dan ahli penuh Association of Chartered Certified Accountants (ACCA,
UK).
No comments:
Post a Comment