Oleh :
Ahmad Mustafa
Ucapan
Merry Kristmas bukannya ucapan universal seperti hello atau apa khabar, tetapi
ianya merupakan ucapan khas bagi penganut agama kristian sempena perayaan
Krismas (Hari Natal). Kekeliruan tentang hukum mengucapkan Merry Kristmas
berlaku adalah disebabkan kerana ada segelintir ulama yang membolehkan ucapan
Merry Krismas dengan alasan kita perlu bermualamah baik dengan orang-orang
bukan Islam (mujamalah). Betulkah? Fahami perbincangan ini dengan menggunakan
gambarajah dibawah.
Bulatan
A – Menerangkan tentang segala hal yang berkaitan dengan kepercayaan (aqidah)
seperti perayaan, ucapan perayaan, jampi serapah agama, pemakaian berunsurkan
keagamaan dan juga simbol-simbol berkaitan dengan agama seperti tanda salib.
Umat Islam tidak boleh melakukan dalam hal-hal yang berkaitan dengan urusan
aqidah agama lain kerana larangannya sangat jelas. Allah SWT berfirman :
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Bagi
kamu agama kamu dan bagiku agamaku (Al-Kaafirun 109:6)
Adalah
sesuatu yang sangat jelas bahawa ucapan Merry Krismas adalah ucapan yang
berkaitan dengan kepercayaan (aqidah) penganut agama kristian.
Bulatan
B- Menerangkan tentang urusan Muamalah dengan orang bukan Islam. Islam
menuntut agar penganutnya melakukan muamalah yang baik dengan orang bukan Islam
sama seperti ketika melakukan muamalah dengan sesama muslim. Banyak nas dalam
Al-Quran mahupun hadis yang menerangkan wajib bermuamalah dengan baik dengan
orang bukan Islam. Bahkan dibolehkan untuk berjiran tetangga dan memberi atau
menerima hadiah daripada mereka. Apatah lagi dengan ibubapa sendiri walaupun
mereka bukan beragama Islam. Misalnya:
Untuk
Ahli Zimmi menjaga urusan mereka dan menjamin kehidupan mereka sama seperti
kaum Muslimin, Dari Abu Wael dari Abu Musa atau dari salah seorang keduanya,
dengan sanad Rasulullah SAW bersabda “Berilah makan kepada yang lapar,
Kunjungilah yang sakit dan bebaskan tawanan” . Hadis riwayat Bukhari dari
jalan Abu Musa.
Kaum
Zimmi dibiarkan menganut fahaman mereka dan sembahan mereka, berasaskan kepada
Sabda Rasulullah SAW sebagaimana dikeluarkan oleh Abu Ubaid dalam Al-Amwal dari
jalan Urwah, Rasulullah SAW telah menulis surat kepada Ahli Yaman “Apa yang
menjadi anutan Yahudi dan Nasrani maka hendaknya tidak diganggu-gugat,
kewajipan mereka untuk membayar jizyah”
Selain
itu, Allah berfirman :
“Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan
apabila kamu berhukum di kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan
adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu.”
(Surah an-Nisa’ ayat 58).
Lafaz “Apabila
engkau menghakimi manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil”
merupakan lafaz yang berbentuk umum untuk semua manusia, tanpa mengira sama ada
Muslim atau non-Muslim. Rasulullah SAW bersabda:
“Pembuktian
itu beban kepada Plaintif dan sumpah ke atas defendan” dikeluarkan oleh
Imam Baihaqi dengan sanad yang sahih, Ia umum meliputi Muslim dan Non-Muslim.
Begitulah
ketinggian akhlak yang diajarkan oleh Islam dalam bermuamalah dengan orang
bukan Islam.
Bulatan
C - Perkara Syubahat (Urusan Muamalah berkaitan dengan Agama). Misalnya :
I. Menziarahi orang bukan Islam semasa hari
perayaan mereka
II. Balik bercuti bersama ibu bapa atau anggota
keluarga yang bukan Islam pada hari perayaan mereka.
Dalam
hal ini Rasulullah SAW berpesan untuk menjauhi perkara yang syubhat. Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. beliau berkata “Aku telah
mendengar Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ
وَبَيْنَهُمَا مُشْتَبِهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ فَمَنِ
اتَّقَى الشُّبُهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِى
الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِى الْحَرَامِ كَالرَّاعِى يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ
أَنْ يَرْتَعَ فِيهِ أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَإِنَّ حِمَى
اللَّهِ مَحَارِمُهُ أَلاَ وَإِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ
الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِىَ
الْقَلْبُ
Sesungguhnya
perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu
terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat
yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang
menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan
maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia
telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di
sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.
Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu
ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad
itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan
apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati. (HR :
Bukhari dan Muslim).
Kesimpulannya,
ulama yang berhujah bahawa tidak salah memberikan ucapan kepada penganut agama
lain sempena perayaan mereka seperti Merry Krismas kerana Allah memerintahkan
untuk bermuamalah baik dengan orang bukan Islam adalah hujah yang keliru.
Ini kerana ucapan Merry Kristmas merupakan hal yang berkaitan dengan
kepercayaan (aqidah) bukannya urusan muamalah. Oleh itu adalah tidak tepat
menggunakan dalil-dalil untuk urusan muamalah bagi membolehkan ucapan Merry
Krismas kepada penganut agama Kristian sempena perayaan Krismas kerana
ianya jelas merupakan hal yang berkaitan dengan aqidah.
Manakala
balik cuti menziarahi ibubapa yang bukan Islam ketika hari perayaan agama
mereka adalah perkara yang boleh menimbulkan syubahat (antara urusan
agama yang diharamkan dengan urusan muamalah yang harus). Adalah lebih baik
menjauhi perkara yang syubahat dengan cara menziarahi ibubapa atau anggota
keluarga yang bukan Islam pada hari lain.
Ini
adalah kandungan ajaran Islam yang penganut agama lain mesti hormati. Jangan
pula cuba untuk mengajar umat Islam bagaimana untuk mengamalkan ajaran Islam.
Artikel
Berkaitan :
No comments:
Post a Comment