Saturday 11 April 2015

Krisis Dalaman : Barisan Nasional vs Pakatan Rakyat


Apabila Tun Mahathir terus menerus secara terbuka memberikan tekanan agar Dato Najib melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia, maka ianya telah menambahkan lagi kekalutan yang sedia ada dalam politik Malaysia. Kekalutan sampai ke tahap dimana sudah kurang jelas siapa seteru dan siapa sekutu politik. Ini kerana, kedua-dua seteru politik iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat masing-masing ketika ini sedang dilanda krisis dalaman. Oleh itu, kedua-duanya tidak dapat mengambil peluang dengan sebaiknya untuk mengukuhkan kekuatan diatas kelemahan pihak lawan kerana kedua-duanya juga sama-sama sedang dilanda dengan masalah krisis dalaman yang serious.

Berbanding krisis dalaman Barisan Nasional (UMNO dan MIC) dengan krisis dalaman yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat (PAS vs DAP), sebenarnya krisis dalaman yang dihadapi oleh Barisan Nasional adalah lebih rumit dan lebih sukar untuk diselesaikan berbanding krisis dalaman Pakatan Rakyat. Ini kerana krisis dalaman yang sedang dihadapi oleh Barisan Nasional khususnya oleh Parti UMNO merupakan krisis dalaman yang bersangkut paut dengan urusan pentadbiran negara. Manakala krisis dalaman Pakatan Rakyat pula hanya berkaitan dengan soal ketidaksefahaman dalam isu-isu yang berbangkit khususnya dalam isu yang berkaitan dengan hukum hudud. Maka sebab itu, walaupun krisis dalaman Parti MIC yang merupakan salah satu komponen parti terbesar dalam Barisan Nasional juga sedang kritikal, namun ianya telah ditenggelamkan oleh krisis dalaman yang sedang dihadapi oleh parti UMNO.

Bagi Tun Mahathir, Dato Najib harus melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri agar Kerajaan Barisan Nasional akan terus dapat menerajui pentadbiran negara selepas PRU14. Ini kerana, bagi Tun Mahathir, Dato Najib sudah tidak sesuai lagi untuk menerajui Barisan Nasional ekoran prestasi Barisan Nasional yang sangat buruk dalam PRU13 yang lepas. Tambahan pula, banyak dasar yang dibuat oleh Dato Najib tidak berjaya menawan semula hati rakyat agar kembali menyokong pentadbiran Barisan Nasional. Ditambah pula pentadbiran Dato Najib melaksanakan GST yang jelas-jelas telah mengundang kemarahan rakyat ketika banyak isu panas yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang seperti isu 1MDB dan penglibatan keluarga beliau dalam beberapa isu gagal dijawab dengan baik.

Manakala, krisis yang sedang melanda Pakatan Rakyat bermula apabila Presiden PAS iaitu Dato Haji Hadi  tidak menyokong Datin Seri Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.  Tindakan tersebut bukan sahaja telah membangkitkan rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin PKR dan DAP, malahan juga turut mencetuskan krisis dalaman Parti PAS apabila ramai pimpinan PAS daripada golongan Professional turut tidak bersetuju dengan tindakan Presiden mereka. Kemelut politik Pakatan Rakyat terus bertambah kronik apabila Haji Hadi bersungguh-sungguh menerima tawaran yang diberikan oleh UMNO untuk menyokong pelaksanaan hukum hudud di Kelantan. Hal ini menyebabkan DAP mengisytiharkan secara terbuka memutuskan hubungan mereka dengan Haji Hadi yang disifatkan oleh DAP sebagai pemimpin yang telah mengkhianati agenda bersama Pakatan Rakyat. Tindakan DAP ini merupakan tekanan kepada anggota PAS khususnya golongan Professional agar mengambil langkah yang lebih berani bagi menjatuhkan Haji Hadi sebagai Presiden PAS jika ingin melihat Pakatan  Rakyat terus dapat dipertahankan.

Untuk menjatuhkan Haji Hadi sebagai Presiden PAS adalah lebih mudah berbanding untuk menjatuhkan Dato Najib sebagai Presiden UMNO. Ini kerana, desakan kuat untuk Haji Hadi dijatuhkan datangnya daripada dalam PAS sendiri. Haji Hadi dilihat sebagai penghalang kepada kerjasama yang utuh dalam Pakatan Rakyat sehingga merencatkan impian Pakatan Rakyat bagi menakluki Putrajaya. Disamping itu, Haji Hadi juga dilihat sangat cenderung untuk bekerjasama dengan UMNO bagi membentuk Kerajaan Perpaduan, satu perkara yang sangat sukar untuk diterima oleh kebanyakkan ahli-ahli PAS sendiri. Oleh itu, usaha untuk menjatuhkan Haji Hadi hanya perlu bermula dengan kesanggupan mana-mana pemimpin PAS yang cenderung dengan Pakatan Rakyat untuk bertanding jawatan Presiden PAS menentang Haji Hadi. Ternyata, calonnya sudah ada dan telah menerima banyak pencalonan.

Bagi Dato Najib setakat ini belum ada desakan yang kuat daripada dalam UMNO sendiri untuk beliau berundur. Memang benar desakan ataupun tekanan yang diberikan oleh Tun Mahathir terhadap Dato Najib sangat kuat kesannya, namun ianya tidak akan memberikan apa-apa makna jika tiada seorang pun pemimpin yang berpengaruh dalam UMNO yang berani tampil  untuk mendesak agar Dato Najib melepaskan jawatan. Setakat ini, masih belum ada pemimpin tertinggi UMNO yang berani melakukan hal tersebut. Dan perlu difahami juga bahawa, walaupun ada pemimpin UMNO yang berani tampil untuk menentang Najib, ianya bukan tugas mudah kerana ada banyak pihak yang berkepentingan dengan Dato Najib akan mempertahankan beliau dengan habis-habisan.

Apapun, kalender politik dalam masa terdekat ini iaitu PRK Permatang Pauh, PKR Rompin dan Muktamar PAS KE-61 sedikit sebanyak boleh dijadikan petunjuk kepada masa depan politik di Malaysia.

Anda Mungkin Juga Meminati :

2 comments:

  1. Cacing Kerawit sudah naik ke mata...mata rasa gatal lah ketenteramam mata membuatkan tak senang duduk.....ini cacing kerawit apa macam mahu buang...??satu badan tak senang duduk ....ketenangan sudah tetgugat.....macam mana ini cacing kerawit mari....!!!!!kalau cuba usik ini cacing Kerawit nanti takut dia lari masuk banyak dalam itu mata.....mungkin kasi cungkil itu mata kemudian Itu Doktor tahu apa mahu bikin.....sudah selesai itu pasang balik itu mata....tengok itu mata boleh pakai ka...he..he..he....Cilaka punya Cacing Kerawit.....

    ReplyDelete
  2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

    ReplyDelete