Thursday 10 October 2013

JOHN KERRY WAKIL OBAMA SEDANG BERADA DI MALAYSIA : ADA KUKESAH ?

Amerika merupakan sebuah negara yang dibangunakan berdasarkan ideologi Kapitalis, dengan ideologi Kapitalislah maka terbentuklah sebuah negara Amerika yang ada pada hari ini. Sebagai sebuah negara di mana ideologi kapitalis sudah berakar umbi di dalam sistem kehidupan masyarakatnya ,maka segala bentuk arah tuju/dasar negara Amerika adalah berdasarkan tuntunan ideologi kapitalis.

Benua yang kini menjadi tapak kepada pembentukan negara Amerika, suatu ketika dahulu adalah merupakan sebuah destinasi bagi kebanyakkan masyarakat Eropah yang mengalami penindasan politik dan agama untuk mencari kebebasan dan kehidupan yang lebih baik 'American Dream'. Generasi awal Amerika telah memperjuangkan kebebasan yang mereka dampakan dengan nyawa dan darah mereka. Mereka juga sanggup melakukan apa sahaja demi mempertahankan kebebasan dan kemewahan kehidupan yang telah mereka kecapai hasil tuntunan ideologi kapitalis. Ideologi kapitalislah yg menjadi pemandu kepada segala dasar dan halatuju Amerika dalam mempertahankan dan mengembangluaskan kebebasan serta kemewahan hidup yg mereka kecapi.

Motivasi utama dalam ideologi kapitalis ialah manfaat/faedah. Sebarang keputusan yang ingin diambil adalah berdasarkan motivasi manfaat, sanggup melakukan apa sahaja asalkan manfaat yang diinginkan tercapai. Begitulah bagaimana Amerika melaksanakan dasar luar negaranya adalah berdasarkan manfaat. Hak asasi, kemanusiaan, kebebasan, demokrasi dan lain-lain sebagainya hanyalah merupakan bahan justifikasi demi mencapai manfaat yang diinginkan. Umum mengetahui hubungan erat Amerika dengan negara pemerintah Arab Saudi, Husni Mubarak sebelum kejatuhannya, Bassar Assad dan banyak lagi negara-negara arab yang tidak melaksanakan pemerintahan secara demokrasi. Namun tetap mendapat sokongan Amerika kerana negara-negara tersebut dapat memberikan manfaat kepada Amerika. Dalam pada masa yang sama Amerika telah menjarah bumi Iraq atas alasan kononnya ingin melaksanakan demokrasi. Ratusan ribu nyawa telah terkorban dan tanah iraq kini telah menjadi tanah yang beracun kesan penggunaan senjata kimia yang digunakan untuk membunuh rakyat iraq.

Mana slogan hak asasi dan dasar kemanusian? Itulah Amerika, yang tidak pernah mempedulikan berapa ramai yang harus mereka bunuh demi mencapai manfaat yang dicita-citakannya. Slogan hak asasi dan dasar kemanusian hanya akan digunakan apabila diperlukan untuk mencapai manfaat yang diinginkan. Amerika tidak pernah peduli, walau suatu ketika dahulu Saddam Hussein merupakan agen yang begitu setia. Bagi Amerika peranan Saddam Hussein telah berakhir, Saddam Hussein sudah tidak dapat lagi memberikan manfaat kepada Amerika. Muammar Ghadafi juga mengalami nasib yang sama. Tunggulah kamu wahai pemerintah yang menjadi agen kepada Amerika, kamu juga akan mengalami nasib yang sama bila sudah tidak memberikan manfaat kepada Amerika. Bagi Amerika segala-galanya adalah manfaat.

Setelah memahami bahawa Amerika adalah sebuah negara kapitalis di mana manfaat adalah tunjang utama kepada setiap tindakannya, maka secara umumnya dapatlah kita membaca segala dasar yang dilakukan oleh Amerika terhadap sesuatu negara adalah semata-mata berdasarkan manfaat. Perbezaannya hanyalah cara/pendekatan yang digunakan. Ini kerana keadaan/situasi semasa sesebuah negara adalah berbeza. Amerika sebagai sebuah negara superpower sudah pasti mempunyai ramai think tank dari segala bidang yang dapat digemlingkan untuk mencari formula yang terbaik bagi melaksanakan sesuatu pendekatan/cara terhadap sesebuah negara demi mencapai manfaat bagi Amerika. Amerika cukup arif dalam hal ini kerana selain mempunyai think tank yang hebat, Amerika juga mempunyai pengalaman terlibat dalam banyak peperangan. Sudah pasti pengalaman tersebut menambahkan lagi kematangan dan kelicikan Amerika dalam mengatur pendekatan atau strategi.

Maka, apakah John Kerry yang menjadi wakil Presiden Amerika Barack Obama datang ke Malaysia tidak mempunyai sebarang strategi untuk mendapatkan sebarang manfaat bagi negara Amerika??? Apakah para think tank Amerika tidak memikirkan cara/pendekatan bagaimana untuk memperolehi manfaat daripada Malaysia??? Sudah pasti Ya, kerana itulah negara Amerika sebuah negara Kapitalis, manfaat adalah segala-galanya.

Presiden Amerika termasuklah Barack Obama hanyalah salah satu daripada jejari roda yang bergerak dalam roda kapitalis. Terdapat banyak lagi jejari roda yang membantu agar roda kapitalis terus bergerak dengan kukuh dan stabil, jika salah satu jejari roda tercabut, ianya tidak akan dapat menghalang roda itu terus berpusing kerana terdapat banyak lagi jejari roda yang lain akan terus berfungsi untuk memastikan roda tersebut terus berpusing. Begitulah Amerika, tunjang utamanya bukan hanya pada Presidennya tetapi pada semua struktur atau komponen yang membentuk negara Amerika. Oleh itu Barack Obama yang dipilih secara majoriti oleh rakyat Amerika tidak akan dapat bertindak sendirian, tetapi segala tindakannya adalah mewakili aspirasi Amerika, sebuah negara kapitalis. Oleh itu, jangan sesekali terpedaya dengan watak peribadi setiap Presiden Amerika, kerana walau siapa pun Presiden Amerika, dia adalah Amerika, dia membawa aspirasi rakyat Amerika, dia membawa Aspirasi negara kapitalis.

Kejahatan Amerika terhadap umat islam tidak diperlu dibuktikan lagi, semua umat islam termasuk umat islam di Malaysia tahu akan perkara ini. Apabila umat islam dibunuh di Palestin, Iraq, Afganistan maka kita dapat saksikan kemarahan umat islam di Malaysia terhadap Amerika begitu membara. NGO-NGO islam, para penceramah, Iman-imam dan parti politik akan mengadakan demonstrasi, solat hajat, menghantar surat bantahan, mengadakan ceramah dan sebagainya sebagai cara menunjukkan kemarahan umat islam terhadap kejahatan Amerika. Kini, wakil Presiden Amerika iaitu John Kerry sedang berada di Malaysia. Apakah para NGO-NGO islam, para penceramah, imam-imam dan tokoh politik sudah melupakan segala kejahatan yang telah dilakukan oleh Amerika terhadap umat islam? Jika tidak, kenapa tidak melakukan sesuatu yang menunjukkan kemarahan dan kebencian umat islam terhadap negara Amerika dengan kedatangan wakil Presidennya di Malaysia?

1 comment:

  1. Sesiapa yang mengambil puak kuffar sbg walinya, teman setianya, sahabatnya maka dia akan bersama wali/temans setia/sahabat di neraka..

    ReplyDelete