Friday 18 October 2013

Kebangkitan Rakyat Syria

Konfik Syria yang telah berlangsung hampir tiga tahun telah mengorbankan puluhan ribu nyawa dan ratusan ribu telah menjadi pelarian di negara-negara lain. Pada mulanya, ketika negara-negara arab yang lain seperti Tunisia, Libya dan Mesir sedang dilanda dengan kebangkitan rakyat dipanggil dengan arab spring, Syria pada ketika itu digelar sebagai ‘ Kingdom Of Silent’ kerana seolah-olah tidak terkesan langsung dengan arab spring tersebut. Namun setelah arab spring reda di negara-negara arab yang terlibat, kebangkitan yang luar biasa dan memakan masa yang begitu panjang telah berlaku di negara yang ketika arab spring berlaku dikenali sebagai ‘ Kingdom Of Silent’.

Pada masa yang sama kita menyaksikan betapa kuasa-kuasa besar terutamanya Amerika telah begitu sibuk untuk ‘menguruskan’ kebangkitan rakyat Syria ini. Pelbagai macam penyelesaian politik yang telah dicuba oleh negara-negara besar terutamanya Amerika untuk ‘menyelesaikan’ konfik yang sedang melanda di Syria. Ini bukan kali pertama Amerika bertindak selaku ‘penyelesai’ kepada konfik yang menimpa sesebuah negara, Amerika telah melakukannya di Mesir, Afganistan Iraq dan lain -lain negara. Namun, sehingga kini Amerika masih belum berjaya melakukannya di Syria walaupun pelbagai percaturan politik telah dilakukan oleh Amerika. Kenapa?

Kebangkitan rakyat Syria sebenarnya sangat berbeza dan luar biasa berbanding dengan kebangkitan di negara-negara arab yang lain. Ada perkara penting yang harus kita akui, iaitu 

Kita takkan mampu memahami apa yang sedang dilalui oleh rakyat Syria
Kita takkan mampu memahami bagaimana penderitaan yang telah mereka alami sepanjang pemerintahan rejim Assad…

Kita takkan mampu untuk memehami kesedihan kehilanggan anggota keluarga yang dibunuh oleh rejim Assad….

Kita takkan mampu memahami bagaimana perasaan ketika ibu, isteri dan adik beradik perempuan dirogol didepan mata…..

Kita mampu memahaminya sehingga kita sendiri yang mengalaminya.

Kita takkan mampu untuk merasai nikmat keimanan dan penyerahan mutlak kepada Allah pertolongan Allah seperti umat Islam di Syria pada saat ini... 

Bukan sikit yang mereka korbankan untuk terus berjuang bagi mencapai kemenangan. Pengorbanan mereka demi mencapai kemenangan sunggu luar biasa, sungguh luar biasa. Semoga Allah memerikan balasan yang setimpal diatas segala pengorbanan mereka, dan sudah pasti itu yang mereka harapkan. Hanya keimanan dan penyerahan mutlak kepada Allah SWT sahaja yang mampu memberikan kekuatan sehingga mereka mampu bertahan sehingga kini dan mampu melakukan pengorbanan sedemikian.

Lalu, kemenangan apakah yang diimpikan oleh rakyat Syria?

Kebebasan Demokrasi?!

Negara Sivil Sekular?!

Apakah itu yang diharapakan oleh kebangkitan rakyat Syria? Apakah pengorbanan dan perjuangan serta penyerahan mutlak mereka kepada Allah untuk mencapai kemenangan tersebut?!

Sudah pasti TIDAK! TIDAK SAMA SEKALI.

Tidak dapat dinafikan Amerika telah melakukan percaturan-percaturan politik ‘high-level’ demi merampas dan seterusnya memandu kebangkitan rakyat Syria. Amerika dengan mudah telah berjaya melalukannya di Mesir, tetapi tidak di Syria. Kenapa?

Sudah pasti kerana rakyat kesedaran politik secara keseluruhan rakyat Syria yang begitu tinggi dan rakyat Syria hakikatnya inginkan ‘ The Real Change ’..... ( bersambung… tentang kupasan kesedaran politik dan real change)

No comments:

Post a Comment