Melaksanakan hudud dalam perundangan bernegara umat Islam
merupakan kewajipan yang telah dijelaskan dengan nas yang qath’ie (muktamad).
Kewajipan melaksanakannya adalah sama seperti kewajipan solat, puasa, membayar
zakat dan lain-lain lagi. Tidak melaksanakan hudud hukumnya adalah berdosa sama
seperti berdosannya meninggalkan kewajipan mendirikan solat, puasa dan membayar
zakat.
Namun, perlu difahami bahawa hudud adalah undang-undang yang mesti
dilaksanakan dalam bentuk bernegara bukannya secara berkelompok atau per
individu. Negaralah yang berkewajipan untuk menerapkannya sebagai sebuah
undang-undang negara. Umat Islam pada hari ini harus menyedari bahawa
pelaksanaan hukuman hudud secara sempurna seperti yang diperintahkan oleh Allah
SWT tidak mungkin akan dapat dilaksanakan dalam sebuah pemerintahan yang
bukan Islam, hanya dengan sebuah sistem pemerintahan Islam hudud dapat dilaksanakan
secara sempurna seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT.
Oleh itu, adalah sesuatu yang tidak menghairankan apabila pada
hari in tokoh-tokoh agama termasuk yang berada di Malaysia memberi
bermacam-macam justifikasi ‘ilmiah’ mengapa hudud tidak dapat dilaksanakan,
kerana asas mereka berfikir atau berhujah adalah bagaimana untuk melaksanakan
hudud dalam konteks pemerintahan demokrasi. Sesiapa pun yang mengkaji struktur
pemerintahan dan perundangan di Malaysia, sudah pasti akan dapat memahami dengan
jelas bahawa, dengan struktur pemerintahan dan perundangan yang sedia ada di
Malaysia adalah sesuatu yang mustahil untuk hudud diterapkan secara sempurna
sebagai undang-undang negara seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT, sama
seperti mereka melihat adalah mustahil untuk menanam buah epal di Dataran
Kelantan. Namun, pada masa yang sama, tokoh-tokoh agama tersebut juga
mengetahui bahawa melaksanakan hudud adalah merupakan kewajipan yang
sangat jelas di dalam Islam.
Oleh itu, lahirlah bermacam-macam justifikasi ‘licik’ untuk
mengkompromikan pelaksanaan hudud yang telah diwajipkan oleh Allah dengan
sebuah pemerintahan demokrasi yang tidak memungkinkan terlaksananya penerapan
hukuman hudud secara sempurna. Antaranya :
1. Hudud tidak boleh dibuat
kerana keadaan tidak kondusif.
Mereka berhujah bahawa, suasana atau keadaan yang kondusif perlu
dipersiapkan sebelum hudud dapat dilaksanakan. Hujahnya adalah berdasarkan
ketika tindakan Khalifah Umar Al-Khattab yang tidak menghudud pencuri ketika
berlaku musim kemarau.
Ada banyak persoalan yang perlu dibahaskan daripada hujah
tersebut, antaranya ialah apakah ukuran yang mereka gunakan untuk mengukur
keadaan atau suasana yang kondusif? Kedua, sebenarnya undang-undanglah yang mengubah
suasana, sama ada menjadi suasana yang baik atau tidak bergantung kepada
keberkesanan undang-undang yang diterapkan. Misalnya jika undang-undang di
Malaysia memberi pengiktirafan kepada golongan LGBT seperti yang dituntut oleh
COMANGO, maka, semakin berleluasalah aktiviti-aktiviti golongan tersebut di
Malaysia. Untuk mencegah dan menghapuskan terus golongan tersebut perlu ada
undang-undang yang berkesan. Oleh itu, sebenarnya hujah yang menyatakan perlu
ada suasana yang kondusif sebelum diterapkan hudud adalah hujah yang
berdasarkan khayalan semata, yang tidak ada asas langsung.
Berbalik kepada peristiwa zaman Khalifah Umar Al-Khattab. Perlu
difahami dengan jelas bahawa, pertama, pencuri tidak dihudud dalam peristiwa
tersebut bermaksud pencuri tersebut tidak dihukum dengan apa-apa hukum
yang lain. Bukannya oleh kerana keadaan tidak kondusif maka pencuri tidak
dihudud dan Khalifah Umar menghukum pencuri tersebut dengan hukuman lain.
Pencuri tersebut tidak dihudud bermakna dia tidak dikenakan dengan apa-apa
hukuman.
Berbeza dengan realiti pada hari ini, hudud tidak boleh
dilaksanakan dengan alasan keadaan tidak kondusif tetapi pencuri dikenakan
dengan hukuman yang lain, iaitu hukuman berdasarkan Common Law.
Sepatutnya, jika tokoh agama tersebut benar-benar ingin menggunakan alasan
seperti peristiwa zaman Khalifah Umar, maka tokoh agama tersebut perlu
menjelaskan kepada pemerintah pada hari ini, jangan dihukum para pencuri kerana
keadaan keadaan dan suasana sekarang tidak kondusif.
Kedua, bagaimana dengan kesalahan-kesalahan hudud yang lain seperti zina, minum arak, murtad dan yang lain-lain, apa ukuran kondusif nya ? bersambung……..
No comments:
Post a Comment