Ini adalah kali pertama dalam sejarah politik
Malaysia, parti pemerintah iaitu Barisan Nasional membentuk sebuah kerajaan
yang lemah dengan hanya kemenangan simple majority sebanyak dua kali
berturut-turut selepas pilihanraya umum diadakan. Kerajaan yang lemah ini telah
menyebabkan pentadbiran negara berada dalam keadaan yang slow dan selalu
hang. Banyak keputusan-keputusan penting tidak dapat dilakukan kerana
ianya memerlukan sokongan ⅔ undi daripada ahli-ahli parlimen. Pada masa yang
sama,virus-virus bagi kerajaan yang ada sekarang ini pula semakin
membiak dan semakin berani menyerang institusi-institusi yang sensitif dan
menjadi tunjang kepada pembentukan Malaysia seperti yang ada sekarang.
Persekitaran politik dan ekonomi di peringkat
antarabangsa pula sangat memerlukan sebuah kerajaan yang power untuk
menghadapi persekitaran yang semakin mencabar itu. Desakan TPPA oleh Amerika,
tuntutan Pulau Spratly oleh China, pergaduhan tradisi dengan Singapura dan
lain-lain lagi. Semua ini memerlukan sebuah kerajaan yang power
atau sekurang-kurangnya sebuah kerajaan yang tidak slow dan selalu
hang untuk mengatasi persekitaran tersebut.
Untuk membentuk sebuah kerajaan yang power
ianya memerlukan perancangan dan gerak kerja yang panjang, maka berdasarkan
situasi semasa, tindakan urgent yang perlu dilakukan ialah kerajaan yang
slow dan selalu hang ini perlu diatasi dengan cara restart semula
kerajaan yang ada sekarang agar sebuah kerajaan yang tidak slow dan selalu hang
dapat dibentuk. Caranya ialah pembentukan sebuah kerajaan dengan kuasa ⅔ undi
daripada ahli parlimen. Inilah satu-satunya cara yang boleh dilakukan dalam
politik demokrasi di Malaysia. Isunya ialah, bagaimana untuk membentuk sebuah
kerajaan berdasarkan kuasa ⅔ undi ahli parlimen tanpa melalui
pilihanraya? Sebenarnya dalam sejarah politik Malaysia, restart semula
kerajaan yang slow dan hang ini pernah dilakukan dan tidak
mustahil ianya akan dilakukan sekali lagi.
Berdasarkan lanskap politik Malaysia, terdapat
beberapa cara bagaimana untuk mencapai matlamat tersebut. Pertama, bagi
golongan cendekiawan, cara yang paling baik untuk restart semula sistem
politik bagi negara demokrasi seperti Malaysia adalah dengan cara mewujudkan
sebuah kerajaan perpaduan. Namun, hakikatnya kerajaan perpaduan sangat idealis
untuk senario politik di Malaysia kerana terdapat beberapa halangan yang agak
sukar untuk diatasi bagi tercapainya sebuah kerajaan perpaduan ( Rujuk artikel Kerajaan Perpaduan : Adakah Realistik Di Malaysia). Oleh itu, walaupun kerajaan perpaduan merupakan cara
yang paling ideal untuk restart semula pemerintahan Malaysia agar
pentadbiran yang slow dan selalu hang dapat diatasi, namun
berdasarkan halangan-halangan yang ada ianya hanya mampu untuk menjadi sebuah
impian bagi golongan cendikiawan.
Cara yang kedua ialah penyertaan mana-mana parti
dalam pakatan pembangkan ke dalam Barisan Nasional. Sebagai contoh, jika PAS
yang memiliki 21 kerusi parlimen menyertai Barisan Nasional maka jumlah kerusi
parlimen Barisan Nasional menjadi 154, sudah cukup untuk membentuk sebuah
kerajaan dengan ⅔ majoriti. Perkara sebegini pernah berlaku selepas pilihanraya
umum tahun 1969. Di mana pada ketika itu, parti perikatan (Kini Barisan
Nasional) juga menang di peringkat Kerajaan Persekutuan dengan hanya simple
majority. Namun, akhirnya sebuah kerajaan dengan kuasa ⅔ kerusi parlimen
dapat dibentuk setelah penyertaan Parti Gerakan dan PPP ke dalam Parti
Perikatan.
Persoalannya, apakah yang menyebabkan Parti
Gerakan dan Parti PPP menyertai Parti Perikatan??? Ada banyak kemungkinan, tapi
apa yang pasti Gerakan dan PPP menyertai Parti Perikatan setelah berlakunya
Peristiwa 13 Mei 1969, peristiwa rusuhan kaum terbesar yang pernah berlaku
dalam sejarah Malaysia sejak merdeka. Adakah peristiwa seperti 13 Mei akan
berulang sekali lagi atau kejadian-kejadian seumpamanya yang akhirnya mendorong
mana-mana parti dalam Pakatan Pembangkang menyertai Barisan Nasional?
Sudah pasti kita semua berharap peristiwa sebegitu tidak akan berulang semula.
Namun, apabila diperhatikan situasi politik
semasa keadaanya semakin merisaukan. Lihat sahaja bagaimana isu-isu sensitif
dan provokasi penuh kebencian dilakukan secara terbuka dan berterusan samaada
dari rakyat biasa hinggalah ke orang-orang politik. Dapat diperhatikan
gelombang provokasi ini semakin kuat dikumandangkan. Sungguh tidak
bertanggungjawab.
Disinilah peri pentingnya, parti politik atau
gerakan dan NGO-NGO Islam memainkan peranan yang signifikan untuk mendidik umat
Islam khususnya agar sentiasa menjadikan Islam sebagai benteng dan panduan
dalam segala tindakan. Jangan sampai dipergunakan sebagai askar-askar
untuk berbalah semasa sendiri oleh pihak-pihak yang tidak
bertanggungjawab. Jadikan Islam sebagai satu-satunya pilihan untuk mengeluarkan
manusia secara keseluruhannya daripada kehidupan yang serabut dan menghimpit
ini.
Pada masa yang sama, parti politik atau
gerakan dan NGO-NGO Islam juga harus sentiasa bersedia dan berwaspada dengan
segala perancangan dan percaturan oleh pihak-pihak yang ingin menggunakan
kumpulan lain sebagai kambing hitam demi menjayakan agenda politik mereka.
Sejarah telah membuktikan, percaturan sebegini telah pernah dilakukan dan
menghasilkan kejayaan kepada mereka . Para parti politik atau gerakan dan
NGO-NGO Islam, jangan hanya tahu menyeru umat Islam supaya belajar daripada
sejarah tetapi kalian sendiri yang leka dan tidak belajar daripada sejarah.
Ayuh umat Islam! lakukan sesuatu jangan hanya menjadi sebagai penonton dan
menyerahkan diri sebagai mangsa percaturan.
Anda Mungkin Juga Meminati
No comments:
Post a Comment