Selepas runtuhnya Daulah
Khilafah Turki Uthmaniyyah di Turki pada 3 Mac 1924, telah muncul banyak
gerakan Islam di seluruh dunia umat Islam yang berjuang
bagi mengembalikan semula sistem politik/pemerintahan Islam. Mengembalikan/menegakkan
semula sistem pemerintahan Islam berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah dalam bentuk
bernegara merupakan TERAS UTAMA perjuangan hampir keseluruhan
gerakan Islam yang ditubuhkan. Teras perjuangan tersebut
sudah tentunya lahir daripada kefahaman dan kesedaran tentang kewajipan
perlunya kehidupan manusia diurus dan ditadbir berdasarkan hukum-hakam Allah
SWT. Dan, tanpa adanya sistem pemerintahan atau Negara Islam, hukum-hakam Allah
SWT tidak akan dapat diterapkan dan dilaksanakan secara kaffah seperti mana
yang telah diterapkan dan dilaksanakan oleh baginda Nabi Muhammad SAW dan Khulafah ar-Rasyidun.
Walaupun
terdapat banyak gerakan Islam yang telah ditubuhkan,
namun kesemuanya tetap berkongsi teras perjuangan yang sama
iaitu mengembalikan
semula sistem politik/pemerintahan Islam. Penubuhan gerakan TANPA menjadikan perjuangan mengembalikan semula sistem politik/pemerintahan
Islam sebagai teras utama dalam perjuangan, maka, gerakan tersebut
tidak layak untuk dipanggil sebagai gerakan Islam. Maka sebab itu,
istilah Daulah Islam, Daulah Khilafah atau Negara Islam merupakan istilah yang
sangat sinonim dengan mana-mana gerakan Islam, bahkan ianya
merupakan identiti yang utama dan terpenting bagi gerakan Islam. Hilangnya identiti tersebut
bermakna hilangnya teras utama perjuangan gerakan Islam tersebut.
Jika dilihat daripada
sejarah, Ikhwanul Muslimin merupakan antara gerakan Islam yang terawal ditubuhkan
selepas keruntuhan Pemerintahan Khilafah Turki Uthmaniyah. Ikhwanul Muslimin
yang diasaskan oleh Hassan Al-Banna pada tahun 1928 di Mesir telah melakukan
usaha-usaha awal untuk mengembalikan semula pemerintahan Islam dengan
menegakkan semula Daulah Islam atau Daulah Khilafah. Pelbagai cabaran dan
liku-liku perjuangan yang telah dilalui oleh Ikhwanul Muslimin dalam perjuangan
mereka untuk menegakkan semula Daulah Islam atau Daulah Khilafah. Tidak dapat
dinafikan juga bahawa gerakan Islam yang ada di
Malaysia pada hari ini seperti ISMA, IKRAM dan PAS mendapat suntikan perjuangan
daripada idealisme Ikhwanul Muslimin.
Maka sebab itu, sebelum
berlakunya KECELARUAN IDENTITI dikalangan gerakan Islam, istilah Negara Islam atau Darul Islam merupakan
istilah yang sering berkumandang di mana-mana sahaja gerakan Islam beraktiviti. Inilah yang menjadi perbezaan yang sangat menonjol
diantara gerakan Islam dengan gerakan/parti sekuler
yang berasaskan perjuangan mendapatkan kebebasan, keadilan sosial ataupun
kepentingan bangsa. Namun, perbezaan tersebut kini nampaknya semakin lama
semakin hilang, bahkan sudah seperti tidak nampak lagi perbezaannya. Apa yang
lebih menyedihkan ialah apabila terdapat tokoh-tokoh utama dalam gerakan/parti
politik Islam seperti sudah hilang keyakinan terhadap TERAS UTAMA yang
diperjuangkan selama ini. Tokoh-tokoh ini lebih cenderung dan yakin dengan
manhaj perjuangan yang ditempuhi oleh pejuang hak asasi manusia dan gerakan
sosialis demokrat.
Oleh itu, mereka melihat
kemunduran dan kelemahan yang menimpa umat Islam ketika ini bukan
berpunca kerana hukum-hakam Allah SWT tidak diterapkan secara sempurna dalam
bentuk bernegara. Tetapi dilihat berpunca daripada urustadbir negara dan
ekonomi yang tidak betul dan cekap. Dengan kata lain, sistem sekuler yang
diterapkan ketika ini bukanlah punca kepada kemunduran dan kelemahan yang
menimpa umat Islam, tetapi ianya berpunca daripada kelemahan manusia dalam melaksanakan
sistem tersebut. Maka, yang perlu ditukar atau diganti menurut mereka adalah
manusianya bukan sistemnya.
Inilah realiti yang
sedang melanda kebanyakkan gerakan Islam di seluruh dunia
ketika ini termasuklah di Malaysia. Seruan perjuangan dan pendirian mereka
terhadap sesuatu isu sudah tidak ada bezanya dengan seruan dan pendirian yang
lahir daripada gerakan/parti sekuler. Mereka sering kali mempunyai pendirian
dan seruan yang sama dengan gerakan/parti sekuler. Mereka juga mempunyai ketakjuban
yang sama terhadap ‘kemajuan’ dan ‘kemakmuran’ ekonomi yang dikecapi oleh
negara-negara seperti Sweden, Denmark dan negara-negara Eropah yang lain.
Apa yang lebih dikesali
ialah apabila kegagalan Parti Islam seperti Ennahda di Tunisia, Ikhwanul
Muslimin di Mesir dan PAS di Malaysia mencapai kemenangan seperti yang
diharapkan dalam proses demokrasi, dilihat berpunca daripada sikap atau
pendirian gerakan/parti Islam yang kurang inclusive dengan masyarakat yang berbilang
latar belakang dan kepercayaan. Parti Islam dikatakan gagal menarik
sokongan daripada rakyat secara majoriti kerana Parti Islam masih lagi tidak
terbuka sepenuhnya untuk menerima kepelbagaian fahaman dan pendirian dalam
masyarakat. Bagi sesetengah ilmuan dan pemimpin gerakan Islam,
keterbukaan sepenuhnya untuk menerima kepelbagaian fahaman dan pendirian dalam
masyarakat merupakan pra syarat yang paling penting untuk mencapai kemenangan
dalam demokrasi, tanpa pra syarat tersebut, maka tiada sama depan untuk gerakan/parti Islam untuk mencapai kemenangan.
Wahai pejuang-pejuang
Islam yang ikhlas berjuang semata-mata kerana Allah! Jangan sesekali terpedaya
dengan pandangan sedemikian kerana ianya merupakan racun yang sangat berbisa.
Muhasabah dan ambillah pengajaran dengan apa yang telah kalian dan gerakan Islam telah lalui di negara-negara umat Islam yang lain. Ketahuilah demokrasi
merupakan satu perangkap yang sangat halus untuk memesongkan matlamat
perjuangan kalian. Bukti apa lagi yang kalian perlukan untuk menerima hakikat
tersebut sedangkan kalian sendiri boleh merasakan dan melihatnya dengan jelas
sekali???
Sesungguhnya baginda
Muhammad SAW telah yang merupakan suri tauladan yang terbaik telah menunjukkan
jalan bagaimana untuk menegakkan semula Daulah Islam atau Daulah Khilafah yang
merupakan TERAS perjuangan kalian.
Ayuh! semua
gerakan/jemaah/parti politik Islam yang ada di Malaysia kita sama-sama
memperjuangkan untuk terterapnya hukum-hakam Allah secara kaffah dalam bentuk
bernegara dengan menegakkan semula Daulah Islam atau Daulah Khilafah berdasarkan manhaj yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Allah SWT berfirman :
“Sesungguhnya
telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu
(iaitu) bagi orang-orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari
Kiamat dan dia banyak menyebut Allah” [TMQ al-Ahzab
(33): 21].
Anda
Mungkin Juga Meminati :
No comments:
Post a Comment