Bughah adalah merupakan satu
salah satu daripada banyak elemen dalam sistem pemerintahan Islam. Sama seperti
kewajipan memberikan bai’ah taat kepada seorang Khalifah, hanya akan dapat
dilaksanakan apabila wujudnya sistem pemerintahan Islam. Bughah tidak boleh
digunakan dalam sistem pemerintahan yang bukan Islam, hanya dalam sistem
pemerintahan Islam yang diperintah oleh seorang Khalifah/Amir bughah boleh
digunakan khusus bagi golongan yang ingin menjatuhkan Khalifah/Amir.
Begitu juga halnya
elemen-elemen dalam kehidupan suami isteri seperti kewajipan memberikan nafkah,
nusyuz, dayuz dan lain-lain lagi hanya akan terpakai kepada suami ada isteri
setelah rumah tangga yang sah dirikan. Elemen -elemen tersebut tidak boleh
digunakan dalam perhubungan lelaki dan perempuan tanpa adanya ikatan
perkahwinan yang sah. Contohnya hukum nusyuz tidak boleh digunakan
untuk kekasih perempuan kerana tidak mendengar cakap/taat kepada kekasih
lelaki, bahkan tidak boleh digunakan untuk mereka yg sudah bertunang
sekalipun. Dengan kata lain, hukum nusyuz hanya berlaku dalam ikatan
perkahwinan yang sah diantara lelaki dan perempuan. Ada syarat-syarat sahnya
dan ada akadnya.
Penggunaan bughah dalam sebuah
pemerintahan yang bukan Islam seperti demokrasi yang diamalkan di Malaysia akan
menimbulkan banyak kekeliruan. Apatah lagi jika elemen-elemen dalam
pemerintahan Islam hanya digunakan secara selective dan di adjust
mengikut keperluan semata-mata untuk mempertahankan atau menjustifikasikan
tindakan-tindakan sesetengah pihak terutamanya tindakan yang dilakukan oleh
golongan pemerintah.
Begitu juga halnya dengan
sesetengah ilmuan agama yang sering membawa hujah agama untuk ‘mendosakan’
tindakan yang dilakukan oleh sesetengah pihak yang mengkritik pemerintah secara
terbuka. Walhal, dalam sistem demokrasi berparlimen seperti Malaysia, parlimen
yang merupakan tempat untuk melakukan check and balance yang secara
jelas membuka ruang seluas-luasnya kepada ahli-ahli parlimen untuk mengkritik
pemerintah. Lihat sahaja persidangan parlimen di kaca TV yang boleh ditonton
oleh jutaan penduduk Malaysia, bukan setakat mengkritik dasar pemerintah bahkan
sering kali soal-soal peribadi juga dibangkitkan. Jadi, amat pelik apabila
terdapat ilmuan agama yang membawa hujah-hujah agama untuk melarang mengkritik
pemerintah secara terbuka. Jika betul ilmuan agama tersebut sangat tegas untuk
mencegah perbuatan mengkritik pemerintah secara terbuka, maka perkara pertama
yang mesti dilakukan ialah meminta supaya sidang parlimen dimansuhkan kerana
membuka ruang kepada ahli-ahli parlimen mengkritik pemerintah secara terbuka.
Kembali kepada isu bughah.
Dalam pemerintahan demokrasi seperti yang diamalkan di Malaysia, pemerintah
boleh ditukar atau jatuhkan melalui pilihanraya atau lombat parti seperti yang
pernah berlaku di negeri Perak. Jadi menggunakan bughah dalam pemerintahan
demokrasi sudah pasti akan mengelirukan dan memeningkan kerana demokrasi
sendiri hakikatnya menyediakan ruang untuk pemerintah digulingkan dengan cara
pilihanraya atau lompat parti. Barisan Nasional sendiri telah berjaya
menggulingkan kerajaan pakatan pembangkan di negeri Kedah dalam PRU 13, sebelum
itu Barisan Nasional juga berjaya menggulingkan kerajaan pakatan pembangkan
melalui lompat parti yang dibenarkan dalam demokrasi. Adakah tindakan tersebut
bughah? Atau merupakan bughah yang dibenarkan kerana mengikut lunas-lunas
demokrasi?
Sebenarnya tidak perlu
bersusah payah untuk membahaskan elemen-elemen sistem pemerintahan Islam dalam
sistem pemerintahan yang bukan Islam seperti pemerintahan demokrasi kerana
ianya merupakan dua frame yang berbeza dan dibentuk/dibina daripada asas
yang berbeza. Jika melaksanakan pemerintahan Islam, maka isu bughah dan
elemen-elemen lain dalam pemerintahan Islam yang lain akan dapat difahami
dengan jelas.
Kekeliruan juga sering berlaku
apabila menggunakan nas-nas syarak dan kehidupan para sahabat sebagai hujah
dalam membahaskan atau menjelaskan sesuatu isu yang timbul dalam sebuah
pemerintahan demokrasi. Seperti isu ketaatan, keadilan, adab menegur pemerintah
dan lain-lain lagi. Walhal nas-nas syarak yang mereka gunakan atau kehidupan
sahabat yang mereka jadikan sebagai contoh adalah dalam frame
pemerintahan Islam bukan dalam frame demokrasi. Sepatutnya dalam frame
pemerintahan demokrasi rujukannya adalah buku-buku karangan ilmuan demokrasi
seperti John Locke dan Montesquieu serta menjadikan tokoh-tokoh demokrasi
seperti Abraham Lincoln sebagai suri tauladan.
Maka terapkan pemerintahan
Islam jika ingin menjadikan Al-Quran, Hadis dan kitab-kitab karangan ilmuan
Islam sebagai rujukan serta menjadikan kehidupan sahabat sebagai suri tauladan.
No comments:
Post a Comment